Stella nie jest autem zupełnie nowym (pamiętajmy, że oferta na rodzimym rynku jest u każdego producenta z kraju Kwitnącej Wiśni dużo bogatsza, niż na zewnątrz). Nawet w wydaniu „na prąd”, projekt rozwijany jest przez firmę już od 2006 roku, natomiast teraz rozpoczyna się ograniczona produkcja seryjna i komercyjna sprzedaż. Ograniczona, bo od końca lipca 2009, kiedy nastąpią pierwsze dostawy, do końca marca 2010, w ręce klientów trafi zaledwie ok. 170 egzemplarzy ekologicznego samochodziku. I wszystkie pozostaną w Japonii.
Tak jak sugerowałyby zewnętrzne wymiary Stelli (zaledwie 3,4 m długości), jest ona przeznaczona raczej do jazdy po „betonowej dżungli” niż do dalekich eskapad. Nie chodzi nawet o moc czy prędkość maksymalną, które wynoszą odpowiednio 47 kW i 100 km/h, ale o zasięg, ograniczony pojemnością litowo-jonowych akumulatorów do 90 kilometrów. Za „miejskością” auta przemawia także bardzo przyzwoity moment obrotowy, wynoszący 170 Nm i ułatwiający japońskiemu mikrusowi sprawne ruszanie spod świateł.
Newralgiczną kwestią w przypadku większości samochodów zasilanych z gniazdka zamiast z dystrybutora jest czas ładowania baterii. Uzupełnienie ich „na 100%” (czyli pobranie 9 kWh energii) trwa w Stelli od 5 do 8 godzin (zależnie od napięcia prądu w kontakcie), ale dobra wiadomość jest taka, że w zaledwie 15 minut można napełnić akumulator w 80% w trybie „szybkim”. Oszczędzaniu pokładowych zapasów elektryczności służy, nieodzowny dziś, system start/stop, który odzyskuje marnowaną inaczej energię kinetyczną podczas hamowania. To kolejny argument za używaniem Stelli w mieście - tam samochód zatrzymuje się najwięcej.
Subaru opatrzyło swoje nowe dziecko metką z kwotą 4 725 000 jenów (dla porównania, hybrydowa Honda Insight kosztuje „tylko” 1 890 000 jenów), a więc limitowany „nakład” Stelli przestaje być wadą, bo pewnie tłumu chętnych i tak nie będzie. Na szczęście japońskie władze refundują częściowo zakup („dorzucając” 1 380 000 jenów), ponieważ auto nie produkuje żadnych bezpośrednich zanieczyszczeń. Przyszli właściciele mogą też liczyć na dopłaty ze strony lokalnych samorządów lub ulgi podatkowe. No to kto chętny na „Gwiazdę”?
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl