Z samochodami, które w kilka chwil można dzięki wymiennym modułom przekształcić w pojazdy innego typu, eksperymentowano już wcześniej – np. Mercedes przygotował w 1995 r. VRC, czyli Vario Research Car (coupé, kabriolet, pickup i kombi w jednym, zależnie od zastosowanej nakładki), a Opel jeszcze wcześniej, bo w 1992 r., zbudował koncepcyjny model Twin, za sprawą odczepianych tylnych „wózków jezdnych” (całych zespołów napędowych zintegrowanych z kołami) zdolny przeobrażać się jak kameleon z auta spalinowego w karmione elektronami. Wielcy nie podołali, czy więc maluczcy mają szansę?
Zespół SCI, składający się z dziennikarza motoryzacyjnego Dana Scarlata, projektanta Mariana Cilibeanu i inżyniera Cristiana Ionescu, postanowił jednak „odgrzać” temat i spróbować na nowo wzbudzić zainteresowanie pojazdami o dwoistej naturze. Szczegóły techniczne są dość ograniczone, ale z udostępnionego filmu wynika, że hyMod używa modułów stanowiących większość tylnej części nadwozia, choć prawdopodobnie bez tylnej osi. W zależności od chwilowych potrzeb (jazda po mieście lub dalsza wycieczka), w specjalnej stacji –
zwanej górnolotnie „dedicated logistics center” – można zastąpić pakiet akumulatorów silnikiem spalinowym, dzięki któremu auto stanie się hybrydą.
Wygląda na to, że elektryczna jednostka napędowa pozostaje w samochodzie zawsze, podobnie zresztą jak niewielki zestaw baterii umieszczony pod podłogą. Gdy dołącza do nich duży pakiet ogniw, hyMod może przejechać nawet 180 km bez ładowania/wymiany i osiągać prędkości do 130 km/h. Montaż silnika o spalaniu wewnętrznym uwalnia zaś cały wachlarz nowych możliwości – auto może poruszać się tylko dzięki oktanom (napęd tylny), tylko elektronom (napęd przedni), obu naraz (4x4), może też odzyskiwać energię kinetyczną (silnik elektryczny staje się prądnicą) lub wytwarzać energię do ładowania akumulatora przy użyciu jednostki spalinowej. Pozostaje pytanie: czy przy takiej wszechstronności ktokolwiek zada sobie trud wymiany modułu konwencjonalnego na akumulatory?
Innym problemem jest stworzenie infrastruktury, czyli owych „dedykowanych centrów logistycznych”, mających się zajmować przekładaniem zespołów napędowych i przygotowywaniem ich do dalszego użytku. Budowanie sieci obsługującej pojazdy tylko jednej marki to przedsięwzięcie tyleż śmiałe, co bezsensowne – to trochę tak, jakby stawiać stacje benzynowe tankujące tylko wybrany model auta. Gdyby jednak odrobinę „zdegradować” założenia całego projektu i pozostać przy opcji wyłącznie hybrydowej, mielibyśmy interesujące autko o niebanalnej stylistyce, które nie kazałoby kierowcy zadawać sobie co rano pytania: dokąd dziś pojadę i jaki moduł w związku z tym wybrać? Samochód nie może wymagać od swojego właściciela czynienia planów zawczasu – on ma służyć do realizowania planów! Ta prosta konstatacja zabiła wszystkie dotychczasowe pomysły zrobienia samochodu z „klocków” i obawiamy się, że uśmierci i ten.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl