W transporcie miejskim chodzi o koszty, w drugiej zaś kolejności o jak najniższą uciążliwość taboru komunikacyjnego dla środowiska. Drogi do kompromisu bywają różne, np. zastosowanie gazu ziemnego lub etanolu albo zakup hybryd. Jedno z drugim rozwiązaniem da się z powodzeniem łączyć, przynajmniej w wypadku paliwa alkoholowego i technologii spalinowo-elektrycznej. Stawiając sobie za cel obniżenie emisji szkodliwych związków o 25%, a dwutlenku węgla kopalnego nawet o 90% (w porównaniu z dieslem), Scania zbudowała w swoim Centrum Technicznym w szwedzkim mieście Södertälje eksperymentalny pojazd, którego żywotność obliczono na 10-15 lat.
Szwedzi zastosowali hybrydę rzędową opartą na standardowym, trzyosiowym autobusie OmniLink o długości 13,7 m z silnikiem wysokoprężnym. Rozwiązanie to zwyciężyło ze względu na efektywną pracę w warunkach jazdy miejskiej oraz znaczną zdolność silnika elektrycznego do odzyskiwania energii podczas hamowania. Elektronowe „paliwo” przechowywane jest w zainstalowanym na dachu nowoczesnym superkondensatorze, skąd trafia do umieszczonego przy tylnej osi mocnego motoru.
Pozostałe dodatkowe elementy hybrydowego systemu zajęły w pojeździe miejsce tradycyjnej skrzyni biegów. Największą zaletą układu rzędowego jest brak mechanicznego połączenia między jednostką spalinową i elektryczną, co zapewnia inżynierom więcej swobody podczas projektowania i pozwala zamontować poszczególne „klocki” tak, by optymalnie rozłożyć naciski na osie lub wygospodarować więcej miejsca dla pasażerów (np. wieżowo, czyli jeden na drugim w tylnej części).
Elektryczny silnik to mały siłacz. Mniejsza o moc, która w autobusie miejskim nie jest parametrem o szczególnym znaczeniu, natomiast moment obrotowy - dostępny oczywiście natychmiast po starcie - wręcz przeciwnie. Wynosi on maksymalnie aż 2750 Nm, a więc o 1500 Nm więcej niż generuje etanolowy silnik o pojemności 9 l pozostający podstawowym źródłem napędu.
Do tego dochodzi sprawność sięgająca ponad 90% (wobec 40-45% w jednostce z zapłonem samoczynnym). Brak na razie danych o terminie wprowadzenia Scanii „z promilami” do produkcji, lecz śmiałe poczynania konkurencji (choćby naszego Solarisa!) na polu hybrydyzacji autobusów miejskich z pewnością skłoni Szwedów do zakasania rękawów i przyspieszenia prac nad wersją ostateczną. Czekamy z niecierpliwością, bo powietrzem w miastach coraz trudniej się oddycha.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl