Źródła Grabi znajdują się pomiędzy Bełchatowem a Pabianicami. Jej ujście do Widawki zlokalizowane jest w okolicach Widawy.
Na Grabi, której długość wynosi około 77 km znajdują się liczne zabytki techniki młynarskiej. Są to młyny, kiedyś wodne, później elektryczne i całe osady młynarskie. Przed I wojną światową na Grabi działało około 30 młynów. Do dzisiaj zachowało się kilka obiektów będących obecnie zabytkami młynarstwa. Niektóre z nich cały czas działają.
Najbardziej znany jest młyn, a właściwie 2 młyny w Talarze, osadzie nieopodal Ldzania. Historia młynów w Talarze sięga XVI w.
W 1519 r. powstał tutaj staw rybny, a w 1524 r. kuźnica czyli huta żelaza. Ślad po działającym kilkadziesiąt lat zakładzie znajduje się w księgach Kapituły Krakowskiej, w której granicach znajdował się Talar.
Pierwsza wzmianka o młynie w Talarze pochodzi z 1568 r., kiedy ówczesnego właściciela Mikołaja Tatarkę ukarano za wybudowanie drugiego młyna.
Obecnie istniejące w Talarze młyny pochodzą z XIX w. Pierwszy z nich na prawym brzegu Grabi pochodzi z połowy XIX stulecia, drugi - większy na lewym brzegu wybudowano w końcu XIX w.
Kolejnym młynem, który odwiedziliśmy był obiekt w Baryczy. Młyn w tym miejscu Istniał już w XV w. W tym czasie (w latach 1491-1497) jego właścicielem był kasztelan sieradzki Krzesław Konarski. Młyn, który obecnie znajduje się w Baryczy pochodzi z 1914 r. Obok młyna znajduje się jaz, który tworzy na Grabi niewielki zbiornik retencyjny.
Zabytki techniki w postaci młynów wodnych położone wzdłuż Grabi łączy Szlak Młynów Nad Grabią. Oznaczony żółtymi znakami szlak pieszy (dostępny także dla kolarzy) liczy 46 km i przebiega przez powiat łaski. Na jego trasie znajduje się 6 zachowanych młynów (w Brzeskach, Kozubach, Łasku-Utracie, Woli Marzeńskiej, Woli Wężykowej i Zielęcicach).
Szlak nie obejmuje wszystkich młynów, które zachowały wzdłuż rzeki Grabi. Wśród zabytków młynarstwa, które warto jeszcze obejrzeć można wymienić młyn w Jamborku, w którym funkcjonuje obecnie łowisko i bar serwujący występujące w Grabi ryby, Chynowie, Głupicach (młyn Zalepa) czy Wdowinie (młyn Kuców).
Bardzo ciekawy obiekt, którego powstanie jest wynikiem działania pasjonatów lotnictwa, znajduje się w lesie w okolicach Dłutówka.
Wykonana w skali 1:1 makieta samolotu bombowego PZL P.37 B Łoś, który należał do III Plutonu 221 Eskadry Bombowej bazującego na lotnisku w Kucinach koło Aleksandrowa Łódzkiego leży w miejscu awaryjnego lądowania maszyny, które miało miejsce 4 września 1939 r.
Tego dnia 3 bombowce Łoś (samolot o numerze 72.43, maszyna 72.16 oraz Łoś 72.91) wystartowały z zadaniem zbombardowania niemieckich oddziałów zmotoryzowanych w okolicach Wielunia. Samoloty zostały zaatakowane przez 8 Messerschmittów BF 109D. Żaden z Łosi nie wrócił na macierzyste lotnisko.
Łosia 72.43 zestrzelono w okolicach Ślądkowic. Załogę pochowano na cmentarzu w Dłutowie. Maszyna 72.91 spadła w okolicach wsi Patok. Uratował się jeden z członków załogi. Grób pozostałych znajduje się na cmentarzu w Drużbicach.
Łoś 72.16 został uszkodzony w walce powietrznej i lądował awaryjnie właśnie w okolicach Dłutówka. Wszyscy członkowie załogi przeżyli, choć gdyby nie pomoc jeden z nich spłonął by żywcem. To bardzo ciekawa historia, z którą można zapoznać się na miejscu.
Zachęcamy do odwiedzenia Doliny Grabi i jej okolic. Można tutaj znaleźć wiele ciekawych zabytków i miejsc, w których czuć historię. Jeśli do tego dodamy wspaniałe lokalne drogi wśród pól, ważne dla miłośników kolarstwa, liczne stajnie i Łódzki Szlak Konny, wspaniałe tereny leśne, plaże nad Grabią to okaże się, że większość z nas znajdzie w tych okolicach coś dla siebie. Tereny te cieszą się dużą popularnością o czym świadczą liczne działki rekreacyjne, z których korzystają mieszkańcy Łodzi, Pabianic czy Bełchatowa.
wczytywanie wyników...