MG ZS produkowany przez chiński koncern SAIC Motor został po raz pierwszy zaprezentowany w Chinach na Guangzhou Auto Show w 2016 r.
ZS jest najlepiej sprzedającym się MG, który znalazł na świecie już blisko milion nabywców, zarówno w wersji benzynowej jak i elektrycznej (bo taki MG ZS jest także w ofercie). "Nasz" egzemplarz był wyposażony oczywiście w silnik benzynowy.
Zastosowany w prezentowanym MG ZS silnik jest 4-cylindrową, wolnossącą jednostką napędową o pojemności skokowej 1 498 cm³, która przy stopniu sprężania 11,5 osiąga moc maksymalną 106 KM (78 kW) przy 6 000 obr./min. oraz dysponuje momentem obrotowym o maksymalnej wartości 141 Nm, która jest osiągana przy dopiero przy 4 600 obr./min.
Za dostarczanie do komór spalania mieszanki paliwowo-powietrznej i skuteczne usuwanie z nich spalin odpowiedzialny jest układ rozrządu z 16 zaworami (po 4 w każdym cylindrze).
Jednostka napędowa zapewnia samochodowi przyspieszenie do 100 km w czasie 10,9 s., co biorąc pod uwagę wrażenia z jazdy, o których za chwilę, brzmi dość niewiarygodnie.
Silnik jest zasilany przez wielopunktowy pośredni wtrysk benzyny z wtryskiwaczami w kanałach dolotowych poszczególnych cylindrów, dzięki czemu jego adaptacja na zasilanie LPG mogła być przeprowadzona z wykorzystaniem uniwersalnej instalacji gazowej, co obecnie należy uznać za dość osobliwy przypadek, bowiem zdecydowana większość nowych samochodów jest wyposażona w jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem benzyny wymagające stosowania systemów dedykowanych.
W prezentowanym egzemplarzu MG ZS z silnikiem 1.5 106 KM zastosowano popularny system zasilania gazowego...
Jest to instalacja gazowa, która jest wykorzystywana także na etapie produkcji (w samochodach z silnikami ECO-G 100 stosowanymi w autach Grupy Renault – gazowych Daciach i Renault) oraz w formule 0 km w autach wyposażonych w jednostki napędowe z pośrednim wtryskiem benzyny.
Stosowany w systemie Omegas Evo sterownik jest urządzeniem bardzo uniwersalnym, znajdującym zastosowanie we wszystkich silnikach z pośrednim wtryskiem benzyny, niezależnie od sposobu realizacji wtrysku benzyny czy sterowania ilością mieszanki dopływającej do komór spalania.
Sterownik Omegas Evo występuje także w wersji OBD, w którym korzysta na bieżąco z korekt paliwowych sterownika benzynowego do sterowania dawką LPG. I taki właśnie sterownik został zastosowany w prezentowanym MG ZS.
Za zmianę stanu skupienia paliwa gazowego z fazy ciekłej na fazę lotną w prezentowanym MG ZS odpowiada jednostopniowy reduktor-parownik Landirenzo LI02. Jego wydajność pozwala na zaspokojenie zapotrzebowania na paliwo gazowe jednostek napędowych o mocach do 136 KM, zatem ze sporym zapasem pokrywa potrzeby zastosowanego w MG ZS silnika 1.5 106 KM.
Reduktor jest zamontowany głęboko w komorze silnikowej, na podłużnicy po stronie kierowcy. Jest on połączony sztywną złączką z elektrozaworem gazowym z filtrem LPG w fazie ciekłej, który podlega okresowej wymianie. Według Landi Renzo Polska taka wymiana jest bardzo łatwa do przeprowadzenia. Pełna zgoda, tyle tylko, że wymaga użycia podnośnika.
Bezspornym faktem jest dobre dogrzanie reduktora oraz fakt, że to samo miejsce jego montażu będzie mogło być wykorzystane także w modelu z silnikiem doładowanym.
Z reduktora faza lotna LPG pod odpowiednim ciśnieniem jest kierowana w stronę wtryskiwaczy gazowych. Zanim tam dotrze jest filtrowana w filtrze odstojnikowym Landirenzo FSU R (Rotor D14), w którym zastosowano poliestrowy wkład filtracyjny. Dodatkowo wkład ma specjalną nakładkę powodującą, że przepływająca przez obudowę filtra faza gazowa jest wprawiana w ruch wirowy, który dzięki wykorzystaniu siły odśrodkowej poprawia separację najcięższych zanieczyszczeń, w tym oleistych frakcji, które mogą pojawić się w LPG po jego odparowaniu.
Właściwa separacja zanieczyszczeń z fazy lotnej LPG jest bardzo istotna dla trwałości i poprawności działania kolejnych elementów zamontowanych w części niskociśnieniowej instalacji gazowej (za reduktorem), czyli czujnika ciśnienia i temperatury gazu oraz wtryskiwaczy gazowych, które odpowiadają za dokładność dawkowania paliwa gazowego do silnika.
Za pomiar ciśnienia i temperatury fazy lotnej LPG oraz wartości podciśnienia w kolektorze dolotowym, czyli parametrów służących do wyznaczenia dawki paliwa gazowego, odpowiada czujnik Landirenzo LR025 (5,5 bara) zamontowany tuż za filtrem fazy lotnej. Z niego paliwo gazowe przepływa już do wtryskiwaczy.
Faza gazowa LPG jest dawkowana do kanałów dolotowych silnika MG ZS za pośrednictwem dwóch 2-sekcyjnych listew wtryskowych Landirenzo Evo (AEB), która charakteryzuje się wysoką trwałością i precyzją odmierzania dawek paliwa gazowego, co jest bardzo istotne, bowiem systemy nadzorujące proces spalania we współczesnych jednostkach napędowych są bardzo wyczulone na wszelkie niedokładności w tym zakresie.
W MG ZS zastosowano toroidalny, montowany we wnęce koła zapasowego, zbiornik LPG 630/225 o pojemności 55 l, który mieści 44 l paliwa gazowego (za co odpowiada zawór 80%, bardzo istotny dla poprawnego i bezpiecznego działania instalacji gazowej w samochodzie).
Zastosowano przedłużany zawór tankowania LPG, który każdorazowo wymaga wkręcania redukcji ze złączem umożliwiającym podpięcie pistoletu na stacji paliw (więcej o zaworach tankowania w materiale wideo "LPG – to proste: Zawór Tankowania").
Samochód, jak każdy "nowoczesny" pojazd przekazuje kierowcy mnóstwo, niekoniecznie niezbędnych do jego prowadzenia informacji. Duży "telewizor" dotykowy ma na szczęście funkcję "black panel". Pod nim znajduje się rząd fizycznych przełączników, które pozwalają na regulację podstawowych funkcji (np. temperatury we wnętrzu czy intensywności nawiewu), dzięki czemu nie trzeba "grzebać" w menu ekranu dotykowego ("telewizora").
Auto prowadzi się dość pewnie ale nie da się "normalnie" jeździć samochodem z silnikiem o takim przebiegu momentu obrotowego, którego maksimum wypada dopiero przy prędkości obrotowej wału korbowego wynoszącej 4 600 obr./min. Silnik wymaga zatem wkręcania na wyższe obroty, bo w przeciwnym wypadku odmawia skutecznej współpracy z kierowcą. Trzeba się do tego po prostu przyzwyczaić.
Test MG ZS z silnikiem 1.5 106 KM dostosowanym do zasilania LPG przebiegał w normalnych warunkach w jakich użytkowanych jest większość samochodów w Polsce (przewaga jazdy miejskiej i wykonywane co jakiś czas "przeloty" pozamiejskie – autostradowe).
W trosce o kondycję jednostek napędowych Firma Landi Renzo Polska stosuje w konwertowanych na zasilanie gazowe samochodach niewielki udział benzyny w czasie jazdy na LPG (nawet w silnikach z pośrednim wtryskiem benzyny), który jak widać na przedstawionych poniżej wartościach zużycia paliwa jest niewielki i nie wpływa zasadniczo na ekonomikę użytkowania auta.
Biorąc pod uwagę powyższe wartości i pojemność zbiornika LPG, zasięg MG ZS z silnikiem 1.5 106 KM z instalacją gazową Landirenzo Omegas Evo może wynosić od 470 do nawet ponad 570 km na gazie. To bardzo fajny wynik.
Podane wartości zużycia paliwa przekładają się na średnie koszty użytkowania MG ZS z silnikiem 1.5 106 KM wynoszące 24,28 zł (LPG) i 5,12 zł (benzyna), co w sumie stanowi...
W mieście koszty są oczywiście nieco wyższe i wynoszą 33,83 zł za przejechanie 100 km, poza miastem spadają do poziomu 27,95 zł na 100 km.
Wyniki zużycia paliwa MG ZS z silnikiem 1.5 106 KM na LPG i koszty użytkowania z nim związane są bardzo niskie, co pokazuje, że LPG jest cały czas najtańszym z powszechnie dostępnych na rynku paliw silnikowych i z powodzeniem konkuruje nawet z autami elektrycznymi, których ładowanie na stacjach komercyjnych generuje koszty ich użytkowania na poziomie powyżej 40 zł/100 km (szczegóły w artykule "Drugi kwartał 2024 r. – LPG cały czas najtańsze".
Autogaz cały czas stanowi zatem znakomitą alternatywę dla tradycyjnych paliw silnikowych i pozwala na ograniczenie kosztów użytkowania samochodu o połowę. Dzieje się tak nieprzerwanie od ponad 30 lat i to nie tylko na polskim rynku, lecz także w krajach Europy Zachodniej, co pokazuje, że niezależnie od pochodzenia LPG (kierunku jego importu) korzystna proporcja w stosunku do klasycznych paliw silnikowych zawsze zostaje zachowana.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl