Po udanym zakończeniu testów w Birmingham, gdzie flota 65 przerobionych samochodów udowodniła, że zamiana oleju napędowego na autogaz to skuteczna metoda na obniżenie emisji tlenków azotu i cząstek stałych w centrum miasta, taksówki GasCab zawitały do brytyjskiej stolicy. Organizacja Transport for London pozytywnie zaopiniowała ten krok i auta weszły już do służby.
Warto pamiętać, że w Londynie obowiązują tzw. congestion charges, czyli opłaty za wjazd do centrum, przez co po mieście jeździ mniej prywatnych samochodów niż w innych aglomeracjach, a taksówki stanowią większy odsetek ruchu drogowego niż gdzie indziej. Konkretnie rzecz biorąc, „taryfy” odpowiadają za 17% całego ruchu kołowego w centrum Londynu i walnie przyczyniają się do zanieczyszczenia powietrza, jako że wszystkie mają silniki Diesla. A raczej miały, aż do teraz.
Proces, jakiemu poddawane są pojazdy, nie do końca można nazwać konwersją, bowiem instalacji LPG nie montuje się w silnikach wysokoprężnych. Zamiast tego jednostki napędowe są całkowicie wymieniane na odpowiedniki benzynowe i to one otrzymują gazowe układy zasilania. Skomplikowane? Może, ale zapewnia znacznie wyższe redukcje: kosztów paliwa i emisji spalin. A są i inne korzyści...
Mianowicie, po ulicach brytyjskich miast jeżdżą aktualnie 44 tys. czarnych taksówek. Wprawdzie firma London Taxi Company, należąca do chińskiego koncernu Geely, przygotowała nowy model dedykowanej taksówki, TX5, który z założenia obywa się bez diesla i ma benzynowo-elektryczny układ napędowy (silnik spalinowy służy jedynie za generator energii – koła napędzane są przez jednostki karmione elektronami), znacznie bardziej przyjazny środowisku, ale wymiana wszystkich pojazdów na nowe, hybrydowe, zajmie lata. Nim to nastąpi, transplantacje silników w już eksploatowanych pojazdach mają jak najbardziej sens, bo wiele z nich nadaje się jeszcze do służby przez kilka lat. Poza tym, wycofywane diesle na pewno nie zawsze trafiałyby na złom – niektóre jeździłyby dalej w innych miastach, być może poza Wielką Brytanią, co nie eliminowałoby problemu emisji spalin, a tylko przenosiło go w inne miejsca. Auta po wymianie zespołów napędowych zostały zatwierdzone do użytku na co najmniej pięć kolejnych lat, głównie za sprawą obniżenia emisji NOX o 97% po wymianie silników na nowe, zgodne z wymogami normy Euro 6.
A co to w ogóle za silniki? Dwulitrowe, turbodoładowane jednostki Ecotec z arsenału Opla, znane m.in. z topowej wersji modelu Astra GTC. Zostały jednak osłabione z pierwotnych 280 KM i skalibrowane tak, by charakterystyką pracy jak najbliżej odpowiadały dieslom, do których przez lata nawykli kierowcy. Fakt, że teraz silniki pracują jedynie na ok. 30% swoich maksymalnych możliwości, sprzyja również wydłużeniu ich trwałości. Zostały również zoptymalizowane pod kątem pracy na nowym paliwie, zapewne poprzez wzmocnienie zaworów i ich gniazd. Parametry emisyjne z kolei ulegną dalszej poprawie w miarę upowszechniania się w Wielkiej Brytanii produkowanego z biomasy, odnawialnego BioLPG, już teraz stopniowo wdrażanego przez kilku dostawców autogazu.
Po zmianie paliwa z oleju napędowego na LPG czarne taksówki powinny również zmienić swój podstawowy kolor, bowiem kiedy przestały stawiać za sobą zasłonę dymną z pełnych sadzy spalin, czerń już do nich nie pasuje. Z drugiej strony, w czerni im do twarzy... Chyba możemy im wybaczyć ten kolor, zwłaszcza że stanowi ważny składnik ich ikonicznego wyglądu.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl