Według ostatnich danych GUS (Głównego Urzędu Statystycznego) szacuje się, że na początku 2021 r. ogólna liczba samochodów osobowych zasilanych gazem skroplonym wyniosła 3 388 tys., co oznacza wzrost netto o prawie 61 tys. pojazdów, tj. wzrost o 1,8% r/r (wykres 13).
Nadal system ewidencji pojazdów w zakresie rodzaju zużywanego paliwa jest daleki od doskonałości, jak również brak jest precyzyjnych danych odnośnie liczby pojazdów złomowanych lub wycofywanych z eksploatacji z podziałem na rodzaj paliwa.
Dane GUS obejmują wszystkie pojazdy zewidencjonowane, w tym prawie 6,5 mln pojazdów zarchiwizowanych tzw. "martwych dusz". Nie ulega wątpliwości, że wśród nich są również pojazdy z napędem LPG, co może oznaczać, że faktyczna liczba funkcjonujących aut z napędem LPG wynosi poniżej 3 mln.
Na wykresach 14-18 przedstawiono strukturę parku samochodów osobowych w Polsce w wybranych województwach. Na początku 2021 r. udział samochodów osobowych z instalacją LPG wynosił 13,9% ogólnej liczby samochodów osobowych w Polsce, co było wielkością na prawie niezmienionym poziomie w stosunku do 2020 r. Z 32,1% do 32,4% wzrósł udział samochodów z silnikami wysokoprężnymi w globalnej liczbie samochodów osobowych w naszym kraju, a nieznacznie spadł udział samochodów z silnikami benzynowymi z 53,9% do 53,7%.
Prawie 15,7% wszystkich samochodów osobowych w Polsce jest zarejestrowanych w województwie mazowieckim. Jednocześnie 16,5% z nich ma silniki przystosowane do napędu gazowego. Województwo łódzkie (19,7%) oraz województwo lubelskie (19,1%) to liderzy ogólnopolscy jeśli chodzi o odsetek samochodów osobowych z instalacją LPG w globalnej liczbie samochodów zarejestrowanych w danym województwie.
Powyżej średniej ogólnopolskiej lokują się takie województwa jak: kujawsko-pomorskie (16,4%), podkarpackie (16,2%) warmińsko-mazurskie i świętokrzyskie (po 15,4%), podlaskie (15,2%) Na drugim biegunie, tj. wśród województw z najniższym udziałem samochodów z LPG, plasują się takie województwa jak: opolskie (9,8%), wielkopolskie (10%), zachodnio-pomorskie (10,1%), dolnośląskie oraz lubuskie (po 10,6%).
W kategorii samochodów osobowych o pojemności silnika do 1399 cm³ udział samochodów z instalacją LPG nie zmienił się i wyniósł 10,4%, a w samochodach o pojemności silnika w przedziale 1400-1999 cm³ udział ten wynosił 15,6% ogólnej liczby samochodów w tej kategorii (spadek o 0,4%).
Wśród samochodów z instalacją LPG ponownie dominowały pojazdy o pojemności 1400-1999 cm³ - 61,5% wszystkich samochodów z instalacją LPG. Pojazdy z silnikami o pojemności do 1399 cm³ to 27,2% ogólnej liczby pojazdów z LPG.
Struktura parku samochodów w zależności od pojemności silnika oraz rodzaju paliwa w 2021 r. przedstawiała się następująco:
Należy podkreślić, że samochody z instalacją LPG mogą funkcjonować używając benzyny jako nośnika napędu. Tego rodzaju hybrydowe rozwiązanie oznacza, że w kategorii pojazdów o pojemności silnika do 1399 cm³ benzyna może stanowić nośnik napędu dla ponad 96% pojazdów, a dla kategorii o pojemności 1400-1499 cm³ ponad 52% . Może to mieć istotne znaczenie w przypadku ewentualnych przejściowych problemów z dostępnością jednego z tych produktów na rynku.
W 2021 r. do Polski zaimportowano 939 906 szt. pojazdów samochodowych (w tym ponad 90% to samochody osobowe). W liczbie tej 52,7% to pojazdy z napędem benzynowym, 47,1% to diesle, paliwa alternatywne (LPG, CNG) to tylko 0,03% importu samochodów w 2021 r. Średni wiek przywiezionego z zagranicy pojazdu wyniósł 12 lat i 6 miesięcy.
Według danych PZPM (Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego) zarejestrowano 446,6 tys. samochodów osobowych, z czego nabywcy instytucjonalni nabyli 331 tys. pojazdów, a 115,6 tys. było zakupione przez klientów indywidualnych. Prawie 240 tys. samochodów osobowych było wyposażonych w silniki benzynowe, 57 tys. w silniki wysokoprężne, a 152,1 tys. to pojazdy o napędzie alternatywnym (wzrost o 82% r/r). Wśród pojazdów o napędzie alternatywnym dominowały samochody typu elektrycznego, hybrydy czy też hybrydy plug-in.
W 2021 r. ponownie odnotowano oferty koncernów motoryzacyjnych odnośnie sprzedaży pojazdów z zainstalowaną już fabrycznie instalacją LPG. Specjaliści określają tę kategorię jako OEM. Polscy kierowcy mogą nabywać zarówno samochody osobowe, jak i większe auta, fabrycznie wyposażone w odpowiednio dobraną instalację gazową z zachowaniem wszelkich praw gwarancyjnych czy też serwisowych.
Zarejestrowano 13 513 szt. nowych samochodów osobowych z instalacjami LPG, podczas gdy rok wcześniej było to 9 143 szt. Samochody LPG to przede wszystkim takie marki jak Dacia (10 819 szt.), Renault (2 624 szt.) oraz Fiat (35 szt.). Wśród tych marek dominowały modele Dacii Duster (7 028 szt.), Dacii Sandero (3 451 szt.) oraz Renault Clio (1 464 szt).
Dla porównania, według danych LPG jest jednym z paliw alternatywnych w Polsce. "Według danych z końca grudnia 2021 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 38 001 osobowych oraz 1 657 użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Przy czym samochodów osobowych z napędem w pełni elektrycznym (BEV) było 18 795 szt., a hybryd plug-in (PHEV) 19 206 szt. W ubiegłym roku łącznie liczba samochodów osobowych oraz użytkowych zwiększyła się o 20 253 szt., tj. o 93% więcej niż w analogicznym okresie 2020 r." - wynika
z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.
Z racji wolumenu sprzedaży największe znaczenie nadal posiada sektor autogazu. Pomimo osiągnięcia znaczącego udziału w rodzaju paliw używanych do napędu pojazdów, jak na razie pojazdy hybrydowe, czy też zasilane gazem ziemnym, nie stanowią znaczącej konkurencji dla pojazdów z instalacją LPG. Regulacje europejskie o rozwoju infrastruktury dla paliw alternatywnych przewidują różnego rodzaju programy rozwoju dla innych nośników napędu, ale gaz LPG jest również w nich wymieniany jako paliwo alternatywne.
W sektorze autogazu duży potencjał rozwojowy ma zastosowanie w ciężarowym transporcie samochodowym, jak również w autach osobowych fabrycznie wyposażonych w instalację LPG. W ciągu ostatnich kilku lat zmieniło się też znacznie postrzeganie gazu z paliwa o charakterze socjalnym na pełnoprawny, ekonomiczny i ekologiczny nośnik napędu. Polska nadal posiada wszelkie możliwe przesłanki technologiczne, aby pozostać liderem w Unii Europejskiej nie tylko pod względem wielkości sprzedaży autogazu, ale również posiadania lokalnej produkcji zbiorników, instalacji oraz rozwiązań technicznych o wysokim stopniu innowacyjności. Szansą dla paliw gazowych (CNG/LPG) jest również ich wykorzystanie do napędu ciągników rolniczych. Pomimo wielu monitów, a nawet zrozumienia wagi problemu przez niektóre władze państwowe, nie odnotowuje się działań w tym zakresie.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl