Kariera Smarta niespecjalnie nadaje się na przykład wyjątkowo udanego przedsięwzięcia. Dwuosobowe samochodziki nie idą jak ciepłe bułeczki, a wszelkie dotychczasowe próby poszerzenia gamy modelowej zakończyły się fiaskiem. Nie pomógł mariaż z Mitsubishi i produkcja technicznie bliźniaczego z Coltem, czteroosobowego Forfoura, zarzucono także plany rozwoju małego SUV-a Formore. Porażka nie wchodzi jednak w grę, dlatego Smart co jakiś czas pokazuje propozycje na przyszłość. Wystawa IAA we Frankfurcie stała się areną kolejnej premiery - jako zapowiedź następcy obecnego Fortwo, zadebiutował tam koncepcyjny Forvision.
Zgodnie z aktualną modą, wizja nowego Smarta ma napęd elektryczny, ale tak naprawdę to najmniej interesująca z jego cech. W końcu połowa prezentowanych ostatnio motoryzacyjnych wizji gardzi silnikiem spalinowym, przynajmniej częściowo (hybrydy). Prawdziwym gwoździem programu w Forvision są sposoby obniżania masy auta, które opracowano w kooperacji ze światowym potentatem branży chemicznej, firmą BASF. I tak na przykład, auto ma obręcze kół wykonane z... tworzywa sztucznego! Każda z nich waży o 3 kg mniej niż porównywalna felga ze stopów aluminium, co przyczynia się do odchudzenia samochodu o 12 kg. A to dopiero początek.
I
stnym clou programu jest materiał, z którego wykonano konstrukcję nadwozia i drzwi.
Struktura wykonana z rewolucyjnej żywicy epoksydowej wzmacnianej włóknem węglowym waży aż o połowę mniej niż identyczna zrobiona ze stali, a od aluminiowej jest lżejsza o solidne 30%. Czy tak zaawansowane materiały trafią do modelu seryjnego, a jeżeli tak, to na jaką skalę, jeszcze nie wiadomo, ale należy się spodziewać, że nie opracowano ich wyłącznie na potrzeby salonowej „pokazówki”. Można za to oczekiwać, że dach z ogniwami słonecznymi, obsługującymi np. klimatyzację i sprzęt audio w celu oszczędzania energii zgromadzonej w akumulatorach, trafi do trzeciej generacji Fortwo, gdy ta pojawi się na rynku w 2012 r.
Niewykluczone, że będzie silnie inspirowana frankfurckim concept carem, natomiast na pewno wiadomo, że przyszły Smart powstanie na tylnonapędowej platformie opracowanej wspólnie z koncernem Renault-Nissan, która stanie się bazą dla następcy dzisiejszego Twingo. Miejmy nadzieję, że ten związek okaże się trwalszy niż nieudany romans z Mitsubishi.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl