Jakże czasy się zmieniają - kiedyś silnik czterocylindrowy sam w sobie był wystarczającym antidotum na wysokie zużycie paliwa, dziś bez bezpośredniego wtrysku paliwa, doładowania i pojemności 1,2 lub 1,4 l w zasadzie nie może już uchodzić za ekonomiczny. Zwłaszcza, że jednostki dwu- i trzycylindrowe mnożą się na potęgę i wypierają większych braci, skąd mogą. Volkswagen ma już w ofercie silniki o trzech „garach”, a jego najnowszą odpowiedzią na motory dwucylindrowe jest znany 1,4 TSI o mocy 140 KM z systemem ZAS (Zylinderabschaltung), który przy niskich obciążeniach dezaktywuje połowę cylindrów, by jeszcze efektywniej oszczędzać paliwo.
Nowy układ wkracza do akcji w niskich i średnich zakresach obciążenia silnika, tj. pomiędzy 1400 a 4000 obr/min i momencie obrotowym zawartym w przedziale 25-75 Nm. Aktywowany jest czujnikiem umieszczonym w pedale gazu, który określa sytuację na drodze za pośrednictwem siły nacisku wywieranej przez kierowcę i na tej podstawie ocenia, kiedy ZAS może zostać włączony. Podczas jazdy po rondzie lub przy ostrzejszym obchodzeniu się z gazem układ nie zadziała, by kierujący zawsze miał możliwość skorzystać z zapasu mocy i nie czuł dyskomfortu wynikającego z chwilowego niedoboru „siły sprawczej”. Przy stałych prędkościach (np. 50 km/h na 3. lub 4. biegu), gdy układ działa, można jednak zaoszczędzić nawet 1 l benzyny na 100 km, a średnio 0,4-0,6 l/100 km. Zwłaszcza dobre rezultaty ZAS ma dawać w połączeniu z systemem start-stop.
Inżynierowie VW twierdzą, że czasowa dezaktywacja połowy cylindrów (odbywająca się za pośrednictwem specjalnie skonstruowanego wałka rozrządu, przesuwającego się w środkowym odcinku wzdłuż własnej osi) nie oznacza odczuwalnego spadku kultury pracy silnika, który dzięki optymalnemu wyważeniu pozostaje cichy i nie wpada w wibracje. System ZAS ma sprawić, że samochody z silnikami weń wyposażonymi z łatwością spełnią normę emisji spalin Euro 6 i tylko konstruktorzy nowych instalacji gazowych już się głowią, jak zaadaptować na zasilanie LPG jednostkę napędową, która okresowo pracuje tylko „na pół gwizdka”. Czasu na obmyślenie rozwiązania nie mają zbyt wiele - pierwsze seryjne auta z odłączanymi cylindrami wyjadą z salonów na ulice na początku 2012 r.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl