Hybrid Fuel Cell, bo tak należy odczytywać przydomek wodorowego Audi, został zaprezentowany po raz pierwszy na nieczynnym berlińskim lotnisku Tempelhof, gdzie zorganizowano tegoroczną edycję Challenge Bibendum - imprezy poświęconej promowaniu technologii oszczędzających paliwo i środowisko naturalne. Jeżeli pierwsza część rozszerzonej nazwy auta wydaje się intrygująca, to bardzo dobrze się składa, ponieważ w odróżnieniu od większości aut typu FCV dysponuje napędem hybrydowym dla zmaksymalizowania zasięgu i oszczędności energii. Tylko pod względem ekologicznym trudno o jakąkolwiek korzyść w porównaniu z „konwencjonalnym” autem wodorowym, które z definicji nie emituje żadnych spalin. Ale taka wada to nie wada.
Pod znajomo wyglądającą skórą Q5 HFC zamontowano dwa zbiorniki wodoru, magazynujące gazową postać najpowszechniejszego pierwiastka we wszechświecie pod ciśnieniem aż 700 barów. Zasilane H2 ogniwo z polimerową membraną elektrolityczną wytwarza moc, którą zasilane są dwa elektryczne silniki umieszczone przy kołach, generujące łącznie 122 KM i 420 Nm momentu obrotowego. Nadmiar wytwarzanej energii trafia do litowo-jonowego akumulatora o pojemności 1,3 kWh, skąd można ją pobierać do pokonywania niewielkich odległości w warunkach jazdy miejskiej. W ten sposób oszczędza się cenny wodór, o którego kupno - pomimo obfitego występowania w naturze - niestety nadal niełatwo.
Hybrydowe, wodorowe Audi nie ma być zresztą zapowiedzią samochodu, który w przewidywalnej przyszłości wyjedzie na drogi. Samochód znajduje się w fazie testów i to nawet w niezbyt zaawansowanym stadium. Na komercyjne pokłosie doświadczeń zbieranych przez firmę spod znaku czterech pierścieni przyjdzie nam z pewnością poczekać kilka długich lat, ale cieszy inwencja producentów, którzy najwyraźniej nie zasypiają gruszek w popiele i pracują w zaciszu swych laboratoriów nad optymalnym połączeniem dostępnych technologii napędu aut jutra, pojutrza i jeszcze kolejnych. Hybryda z ogniwem paliwowym zamiast silnika spalinowego to zupełnie nowe zestawienie, ale bardzo obiecujące. Oby technologia szybko dojrzała i upowszechniła się, abyśmy mogli z niej korzystać. Tylko miłego dla ucha brzmienia klasycznej jednostki napędowej i melodii wydechu trochę szkoda...
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl