Różne dobre rzeczy można powiedzieć o tej japońskiej marce, ale na pewno nie to, że produkuje ekscytujące samochody. Owszem, pod względem osiągów modele Subaru potrafią przyprawić o szybsze bicie serca, ale ich wygląd nie powoduje, że przechodnie oglądają się za nimi na ulicy. To ma się wkrótce zmienić - pokazane w Tokio coupé BRZ, opracowane wspólnie z Toyotą, to najbardziej emocjonujące Subaru od lat, w dodatku gotowe do wyjechania na ulice. Obok niego prężył się Advanced Tourer Concept, kontynuujący założenia modelu Hybrid Tourer Concept sprzed 2 lat i ponoć zapowiadający przyszły model seryjny.
Pod nieco mniej futurystycznym niż poprzednio nadwoziem, w którym unoszone do góry jednoczęściowe drzwi ustąpiły nie bardziej klasycznym, tyle że otwieranym przeciwstawnie, znalazły się elementy tradycyjne dla marki - silnik z cylindrami w układzie bokser (wyposażony w bezpośredni wtrysk benzyny i zbudowany w oparciu o ideały downsizingu, a więc o pojemności zaledwie 1,6 l i z turbodoładowaniem) oraz symetryczny napęd na cztery koła. Tak jak w pierwowzorze, jednostka spalinowa nie jest jedynym źródłem napędu i współgra z motorem elektrycznym, naturalnie w celu obniżania zużycia paliwa i emisji zbrodniczego, odpowiedzialnego za całe zło tego świata dwutlenku węgla.
Po elektrycznej stronie mocy pracuje tylko jeden silnik, który przy niskich prędkościach i na niewielkich dystansach nie potrzebuje asysty czterocylindrowego benzynowca, a do tego przekazuje siłę napędową na wszystkie koła, by ATC zawsze był Subaru z krwi i kości, a nie tylko z nazwy. Podczas wytracania prędkości, karmione elektronami „serce” zmienia się - jako część systemu odzyskiwania energii kinetycznej - w prądnicę i doładowuje akumulatory litowo-jonowe. Ot, klasyczny układ hybrydowy bez szczególnych fajerwerków, w tym jakże modnej ostatnio możliwości doładowania z gniazdka. Przekazywaniem efektów wysiłku jednostek napędowych do układu jezdnego zajmuje się zamontowana wzdłużnie, innowacyjna przekładnia bezstopniowa, którą Japończycy nazwali Lineatronic. Jest to pierwsza tego typu skrzynia z napędem łańcuchowym, która - za pośrednictwem modelu Legacy - trafiła do produkowanego seryjnie samochodu.
Wewnątrz „zwiastuna przyszłości” dominują naturalne materiały - drewno, skóra i metal - oraz minimalistyczny design w technicznym, chłodnym, na pierwszy rzut oka niezbyt przyjaznym stylu. Najciekawszy element tej „sterylnej” kabiny to wyświetlacz multimedialny umieszczony... w centralnej części kierownicy! Rozwiązanie tyleż praktyczne (tuż przed kierowcą, bez konieczności odrywania rąk od „steru” i wzroku od drogi - wystarczy lekko opuścić oczy), co nierealne w zastosowaniu na masową skalę, chyba że pod ekranem dałoby się wciąż upakować poduszkę powietrzną. Ile czasu mierzonego wystawowymi prototypami musi jeszcze upłynąć, nim kombi tourer spod znaku Subaru zmaterializuje się w formie produkcyjnej, producent na razie nie zapowiada, ale obawiamy się, że ostatecznie może dojść do rozwodnienia śmiałej wizji i powstania auta równie „pasjonującego” jak aktualny Outback. Wolelibyśmy jednak się mylić.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl