Miejsce 10: Opel Mokka
Popularność wszelkiej maści SUV-ów i crossoverów to już nie trend – to rzeczywistość. Nic więc dziwnego, że zestawienie zamyka crossover – skoro jest takowy w ofercie rynkowej, nabywcy z chęcią sięgają po modne nadwozie połączone z tańszym o ponad połowę paliwem. Sprzedaż nie jest wprawdzie powalająca (132 egzemplarze), ale za to mały Opel jest bliski awansu o jedno oczko w rankingu...
Miejsce 9: Skoda Rapid
… bo oto na dziewiątej pozycji znalazła się ni to mała, ni to kompaktowa Skoda Rapid, którą w okresie od początku stycznia do końca października 2015 r. (to samo dotyczy wszystkich modeli w zestawieniu) wybrało 135 nabywców. Ciekawe, ile z tej liczby stanowiły egzemplarze z silnikiem 1,2 MPI o mocy 75 KM, a ile z 85-konną jednostką 1,2 TSI. Nie, żeby to miało zasadnicze znaczenie.
Miejsce 8: Dacia Lodgy
Pod względem praktyczności Lodgy potrafi zawstydzić nawet Skodę, a to już coś. I choć vany są ostatnio w odwrocie, ranking sprzedaży aut na gaz tego nie potwierdza. I wcale nie chodzi tu tylko o Lodgy, którego wdzięki (z systemem LPG na czele) skusiły 217 osób.
Miejsce 7: Dacia Dokker
Vany Dacii są tak do siebie podobne, a ich sprzedaż na tak zbliżonym poziomie, że właściwie powinno się je rozpatrywać jak jeden samochód. Dla marki to jednak lepiej, jeżeli ma dwóch przedstawicieli na liście bestsellerów, a nie tylko jednego, choć – jak można się spodziewać – to nie jest koniec propozycji rumuńskiej marki w tym rankingu. Liczba sprzedanych Dokkerów LPG: 219.
Miejsce 6: Skoda Fabia
Silnik 1,0 MPI o mocy 60 lub 75 KM (wersję 1,2 TSI wprowadzono dopiero pod koniec roku) nie powstrzymał 268 osób przed zakupem Fabii. Nic dziwnego, perspektywa jeżdżenia za 15 zł/100 km ma swoją siłę przyciągania. Nawet jeżeli jest to jeżdżenie w tempie spacerowym, przywodzącym na myśl zaprzęg konny bardziej niż konie mechaniczne.
Miejsce 5: Dacia Logan
Dacia tanio skóry nie sprzeda i to też nie jest jej ostatnie słowo. Z 270 sprzedanymi egzemplarzami Logan wyprzedza wprawdzie Fabię o grubość lakieru, ale pokazuje, że w kategorii samochodów napędzanych autogazem polski rynek wcale Skodą nie stoi, zwłaszcza że czeska marka nie ma już żadnego przedstawiciela w pierwszej piątce. Ale nie ubiegajmy zdarzeń...
Miejsce 4: Opel Meriva
Jeszcze vany nie zginęły! Wprawdzie Opel zapowiada, że kolejna Meriva będzie crossoverem, bo takie są oczekiwania klientów, ale to nie przeszkodziło polskim kierowcom kupić 308 sztuk obecnej generacji w okresie styczeń-październik 2015. Dacia Lodgy/Dokker liczona łącznie przebija wprawdzie Merivę, ale miejsce w dziesiątce mały Opel ma zapewnione.
Miejsce 3: Dacia Duster
Żadnym samochodem z tego zestawienia nie zajedziemy w terenie tak daleko, jak Dusterem. Wprawdzie do Land Rovera Defendera i Mercedesa klasy G mu daleko, ale ma sensowny prześwit i nawet w wersji 4x4 może mieć instalację gazową. Po tym aucie widać też, o ile modele z pierwszej trójki są popularniejsze od pozostałych – rumuńskiego SUV-a kupiło 554 kierowców.
Miejsce 2: Opel Corsa
Z 659 sprzedanymi sztukami Corsa wyraźnie przebija wszystkie auta z pozycji od 3 do 10, ale do lidera ma jeszcze dosyć daleko. Wszystko jednak zostaje w rodzinie... Swoją drogą ciekawe, czy Corsie pomogła niedawna zmiana pokoleniowa i czy wystarczy ona do zajęcia pierwszego miejsca w przyszłym roku, zwłaszcza że...
Miejsce 1: Opel Astra
… Astra też ostatnio zadebiutowała w nowej odsłonie i jeszcze nie wiadomo, czy nowy model również pojawi się w wersji LPG. Na pewno będzie jednak gazowy Opel Karl (odpowiednik nieoferowanego już w Europie Chevroleta Sparka), który też może szybko wedrzeć się do pierwszej dziesiątki. Póki co jednak stawce przewodzi Astra z 998 egzemplarzami sprzedanymi do końca października. Stawiamy więc dolary przeciwko orzechom, że łącznie Opel sprzedał wyraźnie ponad 1000 sztuk, ale o tym przekonamy się dopiero w styczniu, gdy spłyną podsumowania całoroczne. Gratulujemy!
Spójrzmy teraz na ten ranking trochę inaczej. Po pierwsze, ile łącznie samochodów sprzedano w ramach „gazowego top 10”? A po drugie, kto zdobył tytuł w kategorii konstruktorów, czyli która marka sprzedała najwięcej aut na LPG? W tej drugiej klasyfikacji właściwie nie ma przegranych, bo wszystkie 10 miejsc okupują produkty zaledwie trzech marek. Ostatnia jest Skoda z 403 samochodami (2 modele) – trochę zaskakujący rezultat, kiedy wziąć pod uwagę, ile Czesi w sumie sprzedają w naszym kraju. Gdyby wprowadzili Octavię LPG, mogliby znacznie bardziej namieszać. Dacia wypadła wyraźnie lepiej z 1260 autami (4 modele), ale Opel przewodzi niezagrożony z wynikiem 2097 samochodów (również 4 modele). Biorąc pod uwagę wygórowane ceny systemów LPG do aut niemieckiej marki (poza okresowymi promocjami), to naprawdę dobry rezultat.
Mina nieco rzednie, gdy podsumuje się sprzedaż wszystkich modeli z pierwszej dziesiątki. 3760 samochodów z fabrycznymi bądź dedykowanymi instalacjami przez 10 miesięcy roku to nie jest jakiś oszałamiający wynik, nawet na tle relatywnie mizernej (choć poprawiającej się) sprzedaży nowych samochodów w Polsce, wynoszącej ok. 350 tys. sztuk. Prosta matematyka pokazuje, że na tym tle nowe auta z napędem LPG to tylko nieco ponad 1%. Słabiutko. Lokomotywą całego sektora autogazu w Polsce pozostają konwersje prywatne i to się nieprędko zmieni, ale to już temat na inną okazję.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl