Czasy, kiedy jedni byli od budowania samochodów szybkich, a drudzy od oszczędnych, minęły już chyba bezpowrotnie. Dziś każdy, kto chce na poważnie liczyć się na motoryzacyjnym firmamencie, musi zmniejszać apetyt swoich aut i odświeżać im oddech. Nie ominęło to Ferrari, które w najmniejszym produkowanym przez siebie modelu wprowadza system start-stop.
Małymi kroczkami zbliża się to, co nieuniknione - prędzej czy później absolutnie każda marka będzie musiała zacząć oferować samochody nie używające konwencjonalnych paliw i nie emitujące gazów cieplarnianych. Choć do elektrycznych pojazdów z brykającym koniem na masce jeszcze daleko, już teraz producent z Maranello pragnie zamanifestować zaangażowanie w ochronę planety, montując w coupe-kabriolecie California system HELE, czyli High Emotion Low Emissions.
Obiecujący „dużo emocji i mało spalin” układ pozwala ograniczyć ilość „wydychanego” dwutlenku węgla o prawie 10% - z 299 do 270 g/km. Zanim ktoś powie, że szkoda zachodu dla tak niewielkiej redukcji, powiedzmy jeszcze, iż w warunkach jazdy miejskiej emisja szkodliwych składników spalin spada o 23% w stosunku do standardowego modelu California, bez układu HELE. Dodatkową zaletą wynalazku jest zwiększenie dostępnego momentu obrotowego o 25 Nm, dzięki optymalizacji działania niektórych podzespołów.
Sam system zaś, pomimo wymyślnej nazwy, to właściwie nic innego jak start-stop i zestaw sterowników elektronicznych, które w inteligentny sposób zawiadują pracą osprzętu silnika i ograniczają pobór energii. Najważniejszy komponent, czyli moduł wyłączający i uruchamiający ponownie silnik po zatrzymaniu na światłach, opracowano specjalnie z myślą o Ferrari i wartościach tradycyjnie kojarzonych z autami tej marki. Budzi on do życia jednostkę napędową w czasie zaledwie 230 milisekund, co ponoć nie ma żadnego wpływu na odczucia za kierownicą, a także pozwala hamować w stylu znanym z Formuły 1,
czyli lewą stopą. Chodzi o to, by ponowne włączenie silnika następowało nie tylko po zwolnieniu hamulca, ale także po wciśnięciu gazu.
Ponadto, podniesiono wydajność pracy wentylatora chłodnicy, pompy paliwa i klimatyzacji (są teraz mniej energochłonne, a przy tym efektywniejsze) oraz poprawiono sterowanie zmianami biegów. W automatycznym trybie pracy sekwencyjna przekładnia dopasowuje się teraz lepiej do stylu jazdy kierowcy oraz dobiera moment zmiany przełożenia tak, by straty w przekazywaniu mocy na koła były jak najmniejsze. Większa sprawność to zaś nie tylko niższe zużycie paliwa i mniej spalin ulatujących z wydechu, ale i lepsze subiektywne wrażenia z prowadzenia, a przecież o to najbardziej chodzi nabywcom samochodów z Maranello. Zredukowana uciążliwość dla środowiska to tylko pewna wartość dodana - znak naszych czasów...
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl