Pomysł taki z początkiem kwietnia 2013 r. wprowadzono w życie w Katowicach. W centrum miasta można parkować za darmo. Jest jeden warunek. Trzeba mieć samochód elektryczny lub hybrydowy.
Miasto już od 2009 r. uczestniczy w ramach programu Urbact w projekcie „Elektryczna mobilność w miastach Europy”. W ramach niego stopniowo wprowadzane są zachęty dla właścicieli pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Działania mają służyć przede wszystkim zwiększeniu świadomości ekologicznej mieszkańców Katowic.
Niewykluczone, że w przyszłości również będzie możliwość wjazdu w strefy, które są wyłączone z ruchu kołowego. Kierowcy poruszający się pojazdem ekologicznym będą mogli korzystać z tych przestrzeni miejskich.
Marcin Krupa, wiceprezydent Katowic
Katowice rozważają także rozbudowę infrastruktury miejskiej do ładowania samochodów.
W tym przypadku niestety jest dosyć dużo problemów związanych głównie z prawem energetycznym, ponieważ miasto nie może sprzedawać prądu elektrycznego. To są pewne regulacje, które muszą ulec zmianie, ale to już na szczeblu centralnym, żebyśmy mogli skutecznie realizować nasze założenia
Marcin Krupa, wiceprezydent Katowic
Podobne rozwiązanie wprowadzono we wrześniu 2012 r. w Szczecinie. Tam roczne pozwolenie na parkowanie samochodu elektrycznego lub hybrydowego, którego emisja dwutlenku węgla nie przekracza 100 g/km kosztuje 10 zł, podczas gdy właściciel pojazdu napędzanego konwencjonalnie musi zapłacić to samo pozwolenie 1500 zł. Zezwolenie takie otrzymało dotychczas 38 pojazdów użytkowanych w Szczecinie. Licząc na wzrost liczby tego typu samochodów władze Szczecina zastanawiają się nad kolejnymi ułatwieniami.
Zgodnie ze strategią rozwoju Szczecina, chcemy być miastem nowoczesnym i proekologicznym. W związku z tym wszystkie rozwiązania idące w tym kierunku są przez nas mile widziane.
Tomasz Klek, Biuro Komunikacji Społecznej i Marketingu Urzędu Miasta w Szczecinie
Podobną strategię przyjęły władze Krakowa i Tarnowa, oferując 1380 zł zniżki za roczne parkowanie.
Komentarz redakcyjny
Bardzo łatwo wprowadzać ułatwienia dla samochodów, których nie ma. Dlaczego jednak nie można wspomagać ekologicznych zachowań blisko 2,8 mln użytkowników samochodów zasilanych LPG, którzy z własnej woli zainwestowali w gazowy układ zasilania?
Odpowiedź Urzędu miasta w Szczecinie
Generalną zasadą, która przyświeca funkcjonowaniu strefy parkowania w Szczecinie jest zasada rotacji aut w centrum. Chodzi o to aby kierowcy bez powodu nie blokowali miejsc np. przy sądach, urzędach, szkołach itp. Kierowca parkuje na kilka minut załatwia sprawę i zwalania miejsce. W Szczecinie jest ponad 16 tys. aut osobowych o napędzie gazowym, taka liczba aut zwolniona z opłat w strefie zaburzyłaby jej funkcjonowanie.
Tomasz Klek, Biuro Komunikacji Społecznej i Marketingu Urzędu Miasta w Szczecinie
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl