Grupa Volkswagena najwyraźniej wynajęła w 2011 roku bardzo skromne stoisko podczas frankfurckiej wystawy IAA. Audi zapowiedziało bowiem premierę elektrycznych maluchów Urban Sportback i Urban Spyder, a teraz wolfsburski gospodarz koncernu odsłonił coś w rodzaju własnej ich wersji. Napędzany wyłącznie elektronami Nils to jednoosobowy pojazd dla mieszczucha przyszłości. Wzorem bolidów Formuły 1 lub aut przedwojennych, koła „wywędrowały” poza obrys nadwozia, lecz na tym podobieństwa do czegokolwiek znanego się kończą.
Nils mierzy jedynie 3,04 m długości (to i tak więcej niż dwumiejscowy Smart), 1,39 m szerokości i tylko 1,2 m wysokości. Dzięki zastosowaniu aluminium na znaczną skalę (rama przestrzenna, obręcze kół czy elementy poszycia nadwozia, np. unoszone drzwi), masa całego autka wynosi zaledwie 460 kg. Do napędu wystarcza więc w zupełności umieszczony za plecami kierowcy silnik o mocy 20 KM (chwilowo osiągający 33,5 KM), który dostarcza przyzwoity moment obrotowy o wartości 130 Nm.
Takie „papierowe” osiągi przekładają się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 11 s oraz zanotowanie prędkości maksymalnej na poziomie 130 km/h. Biorąc pod uwagę miejską naturę samochodziku, to i tak więcej, niż potrzeba.
Niewygórowana prędkość to zresztą konieczność, wynikająca z potrzeby oszczędnego obchodzenia się ze zgromadzoną w akumulatorze litowo-jonowym energią. Ten zaś, zamontowany w tylnej części nadwozia, ma pojemność 5,3 kWh, co wystarcza na pokonanie 65 km na jednym ładowaniu. Niby niewiele, ale przeprowadzone na zlecenie Volkswagena badania pokazały, że taki zasięg z nawiązką wystarcza na pokrycie dziennych potrzeb mieszczuchów podróżujących do pracy i z powrotem. Według Niemieckiego Urzędu Statystycznego, 73,9% osób mieszkających między Berlinem i Monachium pokonuje w drodze do miejsca pracy mniej niż 25 km. Aby jeszcze zminimalizować apetyt Nilsa na elektrony, obuto go w opony o niskich oporach toczenia o wymiarach 115/80 z przodu i 125/80 z tyłu, „nawleczone” na 17-calowe obręcze.
Pochód jednoosobowych, oszczędnych Volkswagenów trwa. Zaczęło się od spalinowców zadowalających się 1 l paliwa na 100 km, później pokazano odmianę hybrydową, teraz światło dzienne ujrzał najczystszy wariant elektryczny. Czy i kiedy którykolwiek z tych pojazdów wejdzie do produkcji, na razie nie wiadomo, ale skoro niemiecki producent prezentuje przynajmniej jedną nową wizję indywidualnej motoryzacji rocznie, coś musi być na rzeczy. Problem jednak w tym, że taki samochód nigdy nie stanie się jedynym w rodzinie i oprócz niego trzeba będzie mieć w garażu coś większego na weekendowe czy wakacyjne wypady z rodziną za miasto. Może wobec tego duże, ale jedno auto, które raz wykorzystuje się na dojazdy do pracy, a raz na dalsze podróże, nie jest wcale takie nieekologiczne?
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl