Już niemal 20 lat temu Audi opracowało Aluminium Space Frame, czyli wykonaną z aluminium (a więc lekką, a zarazem wytrzymałą) ramę przestrzenną, zaprezentowaną światu w postaci samochodu zwiastującego nadejście flagowej limuzyny A8. Czasy się zmieniają i „zwykłe” aluminium już ani nie robi wrażenia, ani nie stanowi dostatecznego oręża w rękach inżynierów walczących o obniżenie masy nowych modeli (oczywiście w imię ograniczenia zużycia paliwa i emisji spalin, na czele z wrogiem publicznym numer jeden – dwutlenkiem węgla). Crosslane Coupé ma więc nie ASF, lecz MSF, czyli Multimaterial Space Frame – przestrzenną ramę wielomateriałową, wykonaną z aluminium, tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym i tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym. A że sama niska masa (w tym przypadku 1390 kg) wiosny nie czyni, pod muskularnie stylizowanym poszyciem nadwozia zamontowano wydajny i modny ostatnio system hybrydowy typu plug-in, w którym po spalinowej stronie mocy bije 1,5-litrowe, trzycylindrowe serce TFSI zasilane benzyną, a po elektrycznej – dwie jednostki elektryczne, każda o nieco innym przeznaczeniu.
Silnik benzynowy to zupełnie nowa konstrukcja, której z pewnością możemy wkrótce spodziewać się w modelach seryjnych. Osiąga moc 130 KM i moment obrotowy o wartości 210 Nm, a służy do przekazywania napędu na koła lub – za pośrednictwem prądnicy – generowania energii i ładowania pojemnego na 17,4 kWh litowo-jonowego akumulatora, stanowiącego z kolei „zbiornik paliwa” dla silników elektrycznych. System jest dosyć złożony: do prędkości 55 km/h crossover Audi porusza się wyłącznie w trybie EV, napędzany (na dystansie dochodzącym do 86 km na jednym ładowaniu) wyłącznie przez silnik elektryczny EM 2. W zakresie 55-130 km/h Crosslane Coupé staje się klasyczną hybrydą, wprawianą w ruch przez jednostkę TFSI i silnik-prądnica EM 1, zaś po tamtej stronie 130 km/h jest już w przeważającej części samochodem benzynowym, częściowo wspieranym przez motor EM 1 (w chwilach zwiększonego zapotrzebowania na moment obrotowy). W praktyce ten złożony układ zapewnia autu przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 8,6-9,8 s (zależnie od wybranego trybu jazdy) oraz maksymalną prędkość 182 km/h. Odpowiednio częste ładowanie ogniw ma natomiast sprawiać, że trzydrzwiowa krzyżówka auta sportowego i SUV-a, ze zdejmowaną środkową częścią dachu w stylu targa, spalać będzie jedynie 1,1 l benzyny na 100 km, emitując przy tym 26 g CO2 na kilometr. W rzeczywistości wyniki te okazałyby się z pewnością całkowicie niemożliwe do osiągnięcia, ale komu to przeszkadza?
Jak zawsze w przypadku pojazdów koncepcyjnych, rodzi się pytanie: czy kiedykolwiek zobaczymy to-to na ulicach? Jak zawsze też, odpowiedź mogłaby brzmieć: w tej formie na pewno nie, ale pewne rozwiązania stylistyczne i technologiczne z pewnością znajdą z czasem drogę do modeli wytwarzanych seryjnie. Niewykluczone również, że Crosslane Coupé stanie się bezpośrednią inspiracją dla zupełnie nowego pojazdu w gamie Audi, noszącego (zgadujemy, mając jednak niemal pewność trafienia) oznaczenie Q2. W dzisiejszych czasach żadna rynkowa nisza nie jest zbyt wąska, by nie opłacało się jej zapełnić kolejną rynkową propozycją. Tak jak praktycznie żadne nowo odkrywane złoże ropy naftowej nie jest zbyt małe, by nie opłacało się go eksploatować. Gdyby jednak ewentualne Q2 trafiło na linie produkcyjne fabryk, poziom światowych zapasów surowców do produkcji paliw nie będzie jego największym problemem...
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl