Firma MBtech, czyli odpowiedzialna za rozwój, testowanie i wdrażanie nowych technologii gałąź konernu Daimler, przedstawiła podczas IAA w Hanowerze propozycję małego dostawczego pojazdu jutra. Koncept nazwany Reporter ma napęd hybrydowy i wydajne akumulatory, dzięki którym możliwe jest pokonanie kilkudziesięciu kilometrów bez kropli benzyny lub...
... lub innego paliwa, o którym jednak za chwilę, tymczasem przybliżmy nieco sam koncept w ujęciu ogólnym. Pokazany podczas targów eksponat - choć tak naprawdę stanowi wyłącznie makietę 1:1 - powstał w czasie zaledwie 6 miesięcy. Czy dlatego tak krótko, bo jego napęd to tylko zestaw teoretycznych założeń, bez realizacji w rzeczywistości? Z jednej strony tak, ale też w ten sposób widać, jak bardzo skrócił się na przestrzeni lat proces projektowania samochodu. Wszystko dzięki komputerom i budowaniu prototypów w warunkach wirtualnych zamiast w „realu”.
Pod maską przykrytego plandeką dostawczaka typu plug-in, również wirtualnie, pracuje tandem w postaci 94-konnego motoru elektrycznego i turbodoładowanego silnika spalinowego o pojemności 1,2 l i mocy 101 KM. Są one połączone za pomocą systemu nazwanego DualX E-Drive (coraz bardziej skomplikowane te nazwy), który potrafi zmieniać naturę Reportera z przednio- na tylnonapędową, a nawet 4x4, w zależności od używanego akurat źródła zasilania. Jednostka tłokowa przekazuje bowiem siłę na przednią oś, a elektryczna na tylną i istnieje możliwość, że obie pracują jednocześnie.
Zasięg w trybie bezemisyjnym wynosi 55 km, lecz wzrasta do 300 po wkroczeniu do akcji małego benzyniaka, choć nie jest to do końca precyzyjne miano. Reporter nie gardzi również sprężonym gazem ziemnym, co sprzyja dalszemu obniżaniu ilości emitowanych przez niego spalin oraz redukuje bieżące koszty eksploatacji. Cud, nie samochód? Poniekąd, a idealnego obrazu dopełnia jeszcze fakt zamontowania w tylnej części nadwozia ogniw słonecznych, wytwarzających moc 266 W (zasilanie klimatyzacji, oświetlenia kabiny, sprzętu grającego lub podładowanie akumulatora instalacji 12 V). Auto ma rozwijać prędkość do 130 km/h i oferuje trzy tryby pracy zespołu napędowego: eco - do jazdy „z prądem” w warunkach miejskich, 4range - do ekonomicznego przemieszczania się na dłuższych dystansach oraz 4dynamic - dla najwyższych osiągów i napędu na wszystkie koła.
„Cudowność” Reportera polega jednak nie tylko na zmyślnym systemie przekazywania mocy, ekonomiczności i walorach ekologicznych. Ze zjawiskami paranormalnymi ma wspólne także i to, że nikt nie widział go w rzeczywistości i prawdopodobnie nigdy w takiej formie nie zobaczy. MBtech twierdzi jednak, że technologia wcale nie musi czekać do 2025 r., lecz jest gotowa do zastosowania już teraz. Czekamy więc na realizację koncepcji niezwykłego prototypu pod postacią auta z trójramienną gwiazdą na masce!
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl