Po angielsku takie auta zwykło się określać mianem jaw-dropper, czyli „szczękoopadacz”. Faktycznie, wrażenie jest piorunujące i to tym bardziej, że aż do premiery udało się utrzymać informacje o aucie i jego wygląd w tajemnicy. PhoeniX wydaje się swoim kształtem zaprzeczać prawom fizyki i kpić sobie z tak przyziemnych kwestii jak opór powietrza, wyglądając jak skrzyżowanie kropli z pociskiem. Przedstawiciele marki z Trollhattan twierdzą, że model wyznacza kierunek stylistyczny dla przyszłych samochodów seryjnych, choć na pewno w mocno ekstremalnej formie. O ile oczywiście firma przetrwa i będą jakieś przyszłe „saabochody”.
Saab określa swoją nową filozofię stylistyczną mianem „aeromotional”, co oznacza tyle, że łączą się w niej elementy symbolizujące moc, płynność i emocje. Rzeczywiście, żadnego z tych elementów nie brakuje, trudno też jednoznacznie określić, czy którykolwiek góruje nad pozostałymi. Uwagę zwracają przede wszystkim nietypowe w formie spoilery, wyraźnie inspirowane lotnictwem (nie zapominajmy, że Saab pierwotnie produkował samoloty) oraz nie mniej efektowny, wykonany w technologii LED świetlny pas tylny typu „ice block”, czyli w formie podświetlanego monolitu. Spojrzenia przykuwają jednak nie tylko detale, ale i cała sylwetka.
Pod opływowym, złowrogo spoglądającym nadwoziem kryje się natomiast nowoczesna technika hybrydowa. Dzięki połączeniu silnika spalinowego zamontowanego z przodu z umieszczonym przy tylnej osi motorem elektrycznym, PhoeniX dysponuje napędem na cztery koła, tutaj nazwanym eXWD. Po benzynowej stronie mocy pracuje turbodoładowana jednostka o pojemności 1,6 l, która legitymuje się mocą 200 KM i momentem obrotowym o wartości 250 Nm. Zasilany elektronami pomocnik dorzuca do tego 34 KM i choć wydaje się to parametrem poślednim, wyniki zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla sugerują co innego. Pomimo że koncepcyjny sportowiec osiąga 100 km/h już w 5,9 s po starcie z miejsca i osiąga maksymalnie prędkość 250 km/h (ograniczoną elektronicznie!), ma spalać średnio jedynie 5 l/100 km i wydychać CO2 w ilości 119 g/km. Twórcy zapowiadają, że architektura, na której opiera się PhoeniX, ma stanowić także technologiczną podporę przyszłego seryjnego 9-3. Gorąco kibicujemy szwedzkiej marce, która po usamodzielnieniu się od General Motors wcale nie ma dużo łatwiejszego życia, aby pod względem finansowym wyszła szybko na prostą i nadal cieszyła fanów motoryzacji swoimi nieortodoksyjnymi samochodami.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl