Pierwsze jazdy testowe tego pojazdu odbyły się w w końcu 2009 r. w Monachium i Wiedniu. Jego premiera miała miejsce na 58. światowym kongresie UITP (Union Internationale des Transports Publics - Międzynarodowa Unia Transportu Publicznego) w czerwcu 2009 r. Próby z takim rodzajem napędu są prowadzone od kilku lat. W 2005 r. opracowano i wyprodukowano we współpracy z Siemens Vekehrstechnik i EPCOS seryjny dieslowsko-elektryczny autobus miejski na bazie modelu Lion’s City. Projekt „IDEAS” (Innovativer Diesel-Elektrischer Hybrid-Antrieb für Stadtbusse). Pojazdy, budowane w ramach tego programu są testowane w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych w systemie komunikacji miejskiej Norymbergi. Jednym z ważniejszych aspektów programu badań jest wpływ użytkowania tego typu konstrukcji na przewoźnika -koniecznych inwestycji, kosztów eksploatacji czy serwisowania. Pierwszy etap testów zakończył się sukcesem: , w ramach którego powstał ten pojazd, jest wspierany przez Federalne Ministerstwo Gospodarki Niemiec. Testowane przez kolejne lata na dystansie ponad 70 tys. km rozwiązania znalazły się również w oferowanym seryjnie autobusie.
Po co ta hybryda?
W klasycznym układzie napędowym silnik spalinowy pracuje w bardzo zmiennych warunkach. Przeciętnie przy takiej eksploatacji silniki osiągają sprawność około 10% - 4 razy mniejszą od maksymalnej. Powoduje to zwiększenie zużycia paliwa i emisji toksycznych składników spalin. Około 15-20% energii można zaoszczędzić poprzez odzysk energii kinetycznej pojazdu w czasie hamowania. Tworząc dodatkowo optymalne warunki pracy dla silnika spalinowego w warunkach zmieniającego się obciążenia na kołach, można zwiększyć oszczędności do 20-30%. Takie możliwości zapewnia właśnie hybrydowy układ napędowy.
Co to jest hybryda?
Hybrydowy układ napędowy wykorzystuje przynajmniej dwa źródła energii. Podstawowym jest źródło o dużej pojemności energetycznej, tzw. pierwotne (np. silnik spalinowy). Drugie źródło energii o mniejszej pojemności (wtórne), jest akumulatorem, który magazynuje energię odzyskiwaną w czasie hamowania. Zgromadzona w akumulatorze energia jest wykorzystywana w czasie rozpędzania pojazdu. Pozwala to w znacznym stopniu zmniejszyć moc źródła pierwotnego (o około 35%). Obecnie stosowane są wyłącznie akumulatory magazynujące energię elektryczną. W MAN Lion’s City Hybrid do akumulacji energii elektrycznej zastosowano kondensatory. Z uwagi na postęp, jaki dokonał się w dziedzinie akumulatorów elektrochemicznych (zmniejszenie ich masy), współcześnie najbardziej rozpowszechniony jest hybrydowy układ napędowy z silnikiem elektrycznym. W przeszłości prowadzono badania nad zastosowaniem akumulatorów kinetycznych czy hydraulicznych.
Rozróżniamy dwa rodzaje hybrydowych układów układów napędowych: szeregowy i równoległy. W pierwszym, zastosowanym w hybrydowym autobusie MAN, silnik spalinowy jest źródłem napędu generatora prądu, który z kolei zasila trakcyjne silniki napędowe. Nadmiar energii jest kierowany do akumulatorów. W układach równoległych silnik spalinowy jest połączony z kołami napędowymi. W przypadku dużego zapotrzebowania na moc, zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny mogą pracować równolegle. W czasie hamowania silnik elektryczny przechodzi w tryb pracy prądnicowej i doładowuje akumulatory. Taki układ napędowy jest stosowany w polskim Solarisie, który był pierwszym europejskim seryjnie produkowanym autobusem hybrydowym. Więcej o tym autobusie w artykule Pierwszy w Polsce autobus hybrydowy na ulicach Poznania.
Hybrydowy układ napędowy stwarza optymalne warunki pracy silnika spalinowego pod względem wykorzystania energii, zmniejszenia emisji spalin oraz zwiększenia trwałości. Pracuje on z obciążeniem zbliżonym do stałego, przy bardzo zmiennym zapotrzebowaniu mocy na kołach pojazdu. W czasie przyspieszania i przy zwiększonym zapotrzebowaniu na moc, wykorzystywana jest energia zgromadzona w akumulatorach. Hybrydowy układ napędowy, pomimo zmniejszenia sprawności układu napędowego, który jest dość skomplikowany, charakteryzuje się znakomitymi właściwościami eksploatacyjnymi w warunkach ruchu miejskiego.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl