Wyobrażenia przyszłości samochodu reprezentują to, co piękne w motoryzacji, ponieważ pomysły stylistów i inżynierów zostają zrealizowane w pełni, bez ograniczeń wynikających ze względów bezpieczeństwa, wymogów ekologicznych (chociaż nowe prototypy i tak są z reguły elektryczne) czy optymalizacji kosztów produkcji. Salonowy model pokazowy ma stanowić wizytówkę możliwości i inwencji firmy, a więc im bardziej „odjechany”, tym lepiej. Nic dziwnego zatem, że nowy Mercedes F-125! nie przypomina niczego, co znamy ze współczesnych ulic. Stanowi raczej widowiskową próbę odgadnięcia kształtu samochodów przyszłości lub zasugerowania, że właśnie tak mogłyby wyglądać. Przynajmniej te spod znaku Mercedesa.
F-125! to futurystyczne coupé o niecodziennych proporcjach, wyposażone w unoszone do góry drzwi typu „skrzydła mewy”, co stanowi ukłon w stronę chwalebnej tradycji marki. Będąc minimalnie krótszym niż limuzyna klasy S ze standardowym rozstawem osi, frankfurcki koncept ma osie oddalone od siebie bardziej niż S-klasa w wersji przedłużonej, dzięki czemu koła rozstawione są w skrajnych punktach nadwozia. Całość ma opływowy, niemal jednobryłowy kształt i gdyby nie typowa - choć zinterpretowana po nowemu - osłona chłodnicy, trudno byłoby w aucie poznać przynależność do marki Mercedes.
Pozbawiony klasycznego podziału na trzy segmenty (maska silnika, kabina, bagażnik) profil samochodu zdradza niekonwencjonalny układ napędowy, który nie wymaga obszernej komory w przedniej części nadwozia. I rzeczywiście, F-125! to pojazd elektryczny zasilany wodorowym ogniwem paliwowym, którego cztery silniki (po jednym na każde koło) wytwarzają łączną moc 231 KM. Nim ktoś powie, że to niewiele, warto spojrzeć na czas rozpędzania od 0 do 100 km/h, wynoszący zaledwie 4,9 s. Również prędkość maksymalna - 220 km/h - predysponuje aerodynamiczne coupé do gry w samochodowej pierwszej lidze, a dzięki temu, że auto używa ogniwa zamiast akumulatorów, z walki o tytuł sportowca przyszłości nie dyskwalifikuje go mizerny zasięg. Zatankowany do pełna sprężonym wodorem, wizjonerski Mercedes może pokonać aż 1000 km, nim będzie musiał uzupełnić zapasy „paliwa”. Nie emituje przy tym nic poza parą wodną i zbija argument przeciwników elektrycznych aut o zanieczyszczeniach powstających podczas wytwarzania energii elektrycznej. Problemem pozostaje jedynie produkcja i przechowywanie H2 oraz praktyczny brak infrastruktury do dystrybucji tego surowca.
Problem jest jednak czysto akademicki, ponieważ F-125! nie jest i nigdy nie będzie przeznaczony do seryjnej produkcji. Zanim zainspiruje jakikolwiek model drogowy, który da się kupić w salonie z trójramienną gwiazdą na fasadzie, wszelkie problemy techniczne z pewnością zostaną przezwyciężone. O ile oczywiście wodór wygra w wyścigu po tytuł paliwa dla motoryzacji jutra. Jeżeli najpowszechniejszy pierwiastek we wszechświecie miałby napędzać takie samochody jak ten, jesteśmy za!
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl