Ekspozycja należącej do Malezyjczyków brytyjskiej marki była jedną z najbardziej zaskakujących podczas wystawy samochodowej w Paryżu AD 2010. Wzrok zwiedzających przyciągały auta świadczące o poważnych zamiarach marki osławionej w latach 70. XX w. przez samego Jamesa Bonda. Lotus szykuje się najwyraźniej nie tylko do odświeżenia, ale i poszerzenia oferty o modele, jakich dotąd w niej nie było. Na jednym końcu skali znalazł się miejski mikrosamochód typu plug-in hybrid (o tym szczegółowo kiedy indziej), na drugim - piękny czterodrzwiowy Eterne.
O hybrydowym Lotusie pisaliśmy już niedawno przy okazji prezentacji (również na parkiecie paryskiego salonu) coupe-kabrioletu o dawno nieużywanej nazwie Elite. Pod względem technicznym obydwa auta są zresztą tożsame - pod maską koncepcyjnego Eterne również znalazła się 5-litrowa V-ósemka rodem z Toyoty, połączona z niewielkim elektrycznym „pomagierem” i systemem rekuperacji energii kinetycznej (KERS) rodem z Formuły 1.
Największa różnica polega na tym, że pierwszy w historii Lotus z osobnym „wejściem” dla każdego z pasażerów będzie dostępny zarówno w odmianie tylnonapędowej, jak i opcjonalnej 4x4.
Dodatkowa para drzwi nie oznacza bynajmniej, że Eterne to stateczna limuzyna dla rodziny. 620-konne serce katapultuje ważący rozsądne 1800 kg elegancki pojazd do 100 km/h w 4 s i rozpędza go do 315 (!) km/h. Kto chciałby więc zabrać tym autem dzieci na wakacje, będzie musiał uważać, by w porę wyhamować i nie przegapić morza. Tego rodzaju problemy staną się jednak udziałem nielicznych, ponieważ gdy czteromiejscowy Lotus pojawi się w sprzedaży wiosną 2015 r., będzie nosił metkę z ceną skalkulowaną wstępnie na 120 tys. funtów, czyli jakieś 550 tys. zł. W porównaniu z „zaledwie” 500-konną Panamerą za 655 tys. zł i jeszcze słabszym, „tylko” 477-konnym Rapide’em za 847 tys. zł (nie mówiąc już o Maserati Quattroporte z silnikiem o mocy 440 KM za 656 tys. zł), to prawdziwa okazja, więc może warto poczekać? Zwłaszcza że rywale nie pokazali jeszcze hybryd nawet w wersjach prototypowych - jedynie Porsche mgliście zapowiada częściową „elektryfikację” swojego flagowego modelu w bliżej nieokreślonej przyszłości.
Nie mamy pewności, czy nabywcy samochodów z wysokiej półki zaprzątają sobie głowy tak przyziemnymi sprawami jak efekt cieplarniany, niszczenie ekosystemów w strefie polarnej przez rosnące temperatury czy podnoszenie się średniego poziomu oceanów, ale z kronikarskiego obowiązku musimy wspomnieć, że hybrydowy Eterne będzie wypluwał z rury wydechowej 220 g CO2 na każdy przejechany kilometr. Niby dużo, ale jak na te osiągi całkiem przyzwoicie. O ile potencjalni właściciele mogą całkowicie zignorować tę informację, może przyda się ona zapalonym ekologom i powstrzyma ich od niszczenia pięknych Lotusów w przypływie gniewu. Nie takie V8 złe, jak je malują...
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl