Istotną cechą, odróżniającą od tradycyjnych hybryd, jest akumulator plug-in, który można ładować na stacjach ładowania. W efekcie Vision S 500 plug-in HYBRID jest w stanie pokonać do 30 kilometrów na czysto elektrycznym napędzie. Tryb szybkiego ładowania z mocą 20 kW trwa poniżej 60 minut. W przypadku kompletnie rozładowanego akumulatora ładowanie poprzez zwykłe gniazdko o mocy 3,3 kW trwa około 4,5 h.
Ładowanie jest regulowane przez kompaktową ładowarkę onboard, umieszczoną za boczną okładziną ściany bagażnika, zabezpieczoną przed zwarciem, zamianą biegunów oraz przed nadmiernym napięciem. W celu zabezpieczenia akumulatora system sterowania ładowaniem monitoruje równocześnie napięcie, poziom naładowania i czas ładowania. Łączna masa elektrycznych komponentów w aktualnie prezentowanym pojeździe koncepcyjnym wynosi 215 kilogramów. Akumulator litowo-jonowy waży około 130 kilogramów, czyli znacznie mniej niż tradycyjny akumulator NiMH, który przy tej samej pojemności miałby masę około 180-200 kg.
Moduł hybrydowy odnawia zasób energii akumulatora również podczas jazdy: wykorzystywany jest efekt rekuperacji, czyli wykorzystywania energii generowanej podczas hamowania. Sprzęgło rozłączające powoduje przy tym wzrost wydajności, ponieważ umożliwia pełną rekuperację energii, wykluczając straty związane z oporami własnymi silnika.
Zasięg do 30 kilometrów na czysto elektrycznym napędzie
Wysokosprawny akumulator oraz moduł hybrydowy, generujący moc ok. 44 kW / 60 KM umożliwiają jazdę z wyłącznie elektrycznym napędem na dystansie do 30 kilometrów, co w ruchu miejskim jest w wielu przypadkach całkowicie wystarczające. W warunkach miejskich Vision S 500 plug-in HYBRID jeździ szybko, bardzo komfortowo i nie emituje spalin. Jeśli moc silnika elektrycznego jest niewystarczająca, na przykład podczas szybszej jazdy lub przy bardzo stromych podjazdach, następuje automatyczne włączenie silnika spalinowego i wykorzystanie jego mocy przez zespół napędowy. Przed zamknięciem sprzęgła układ elektroniczny synchronizuje prędkość obrotową silnika spalinowego z prędkością obrotową silnika elektrycznego w module hybrydowym, toteż załączenie następuje bez szarpnięcia, w sposób niezauważalny dla kierowcy.
Wyrafinowane współgranie silnika spalinowego z napędem elektrycznym umożliwia realizację licznych funkcji dodatkowych, które wpływają równie pozytywnie na zużycie paliwa, emisję szkodliwych związków, jak i na żwawe reakcje samochodu przy operowaniu pedałem gazu. System napędu hybrydowego w Vision S 500 plug-in HYBRID wyposażono, analogicznie jak w S 400 HYBRID, w funkcję ECO Start-Stop. Ponadto zwiększenie bezpieczeństwa i przyjemności jazdy następuje poprzez efekt„booster”, podczas którego w fazie przyspieszania silnik elektryczny mocno wspomaga silnik spalinowy. Nieco zmodyfikowana wersja takiego systemu potwierdziła już praktyczną przydatność tego rozwiązania w pojazdach Mercedes-Benz Sprinter.
Szeroki zakres elektronicznych komponentów zabezpieczających i sterujących
Akumulator litowo-jonowy funkcjonuje nie tylko jako zasobnik energii dla silnika elektrycznego; jest również połączony z 12-woltową instalacją elektryczną pojazdu poprzez przetworniki prądu stałego, z której następuje zasilanie standardowych odbiorników prądu, jak reflektory, czy funkcje związane z komfortem. W celu zapewnienia wysokiej sprawności elektrycznej przetworniki napięcia są chłodzone przez dodatkowy obwód niskotemperaturowy.
Wykorzystywanie trójfazowego silnika elektrycznego prądu zmiennego w instalacji wysokiego napięcia o prądzie stałym wymaga zastosowania specjalnego elektronicznego modułu zasilania. Falownik jest zamontowany komorze silnika. Ponieważ generowany prąd elektryczny powoduje rozgrzewanie się elektronicznego modułu zasilania, system zintegrowano z niskotemperaturowym obwodem chłodzenia. Również w zakresie elektronicznych modułów zasilania Mercedes-Benz stawia na ujednolicenie komponentów, które zapewniają wydajność w połączeniu z różnymi silnikami elektrycznymi i typami akumulatorów, niezależnie od typoszeregu.
Vision S 500 Plug-in HYBRID - dane techniczne
Silnik spalinowy (benzynowy)
Liczba/ układ cylindrów: V6, 4 zawory na cylinder
Pojemność skokowa: 3,5 l
Moduł hybrydowy
Konstrukcja: silnik synchroniczny z magnesami trwałymi
Nominalna moc: ok. 44 kW/ 60 KM
Nominalny moment obrotowy: 250 Nm
Moc i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,5 s*
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Zużycie paliwa: 3,2 l/100 km (w cyklu mieszanym)*
Emisja CO2: 74 g/km (w cyklu mieszanym)*
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl