Jak to zwykle bywa, silnik spalinowy (w tym wypadku 3-litowe V6 z doładowaniem mechanicznym) zdecydowanie góruje mocą nad elektrycznym. W tym wypadku dysproporcja wynosi 333:47 KM, co naturalnie nie dziwi, ponieważ motory na prąd nadal spełniają jedynie rolę uzupełniającą, a ich możliwości napędowe „w pojedynkę” są jeszcze mocno ograniczone. Wrażenie robi natomiast wysoki łączny moment obrotowy (580 Nm, osiągane już przy 1000 obr/min), w którym elektryczna jednostka ma już sporą zasługę. Cayenne S Hybrid zapewnia dynamikę charakterystyczną dla modeli V8 przy spalaniu na poziomie silnika 6-cylindrowego.
Obydwa „serca” Porsche połączone są za pośrednictwem sprzęgła, które - wespół z kierowcą, wybierającym konkretny tryb pracy zespołu napędowego - „deleguje pracę” pomiędzy silniki zależnie od aktualnych potrzeb. Do wyboru jest także opcja jazdy bez paliwa, wyłącznie dzięki energii zgromadzonej w akumulatorach (typu NiMH) przy zasięgu wynoszącym kilka kilometrów oraz maksymalnej dostępnej prędkości 60 km/h. Co innego zmniejszona w porównaniu z poprzednikiem masa - pomimo większej o niespełna 5 cm długości (a przez to rozstawu osi o 4 cm), samochód „zrzucił” 180 kg, co pozytywnie wpłynie na własności jezdne i zużycie paliwa.
Kuracja odchudzająca i hybrydowy napęd to nie jedyne powody, dla których nowy model potrzebuje o 23% mniej benzyny i emituje mniej dwutlenku węgla, od jakiegoś czasu postrzeganego jako wróg numer 1 ludzkości. W rozsądnym obchodzeniu się z zawartością baku pomagają także: ośmiobiegowa, automatyczna skrzynia biegów, system start-stop, odzysk energii w układzie zasilania elektrycznych urządzeń pokładowych, zoptymalizowane chłodzenie silnika i skrzyni czy wydajny cut-off, odcinający zasilanie podczas toczenia się na biegu zawsze tak, by jak najwięcej zaoszczędzić w imieniu kierowcy. Okazuje się więc, że duże i drogie samochody nie muszą „szastać” paliwem i nikt nie podnosi larum, że Porsche „dziaduje” lub zaczyna produkować samochody „dla biednych”. Wręcz przeciwnie - oszczędzanie zaczyna być postrzegane jako „cool”, a przecież o to właśnie chodzi.
Czy tego chcemy czy nie - era hybryd rozpoczęła się na dobre. Nie znaczy to oczywiście, że w krótkim czasie technologia spalinowo-elektryczna zawita pod strzechę, czyli do modeli popularnych klas (np. maluchów i kompaktów), ale w dłuższej perspektywie zapewne tak się stanie. Póki co, od jesieni 2010 będzie można stawać w kolejce po Cayenne S Hybrid. Gdyby jeszcze upowszechniło się łączenie silników na prąd z jednostkami używającymi gazu, bylibyśmy w siódmym niebie. Kto wie...
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl