Tokyo Motor Show to okazja dla poukładanych na co dzień japońskich inżynierów i stylistów, by wyżyć się kreatywnie i pokazać światu najbardziej zwariowane interpretacje terminu „samochód”. Wprawdzie Aqua Air Concept to propozycja daleka od „odjechanych” pojazdów koncepcyjnych, po których nie zawsze na pierwszy rzut oka wiadomo, czy w danej chwili patrzy się na ich przód, tył, bok czy może dach, ale z pewnością nie jest to również sztampowe auto, nawet jeżeli Toyota wyprodukowała dotąd ponad 3 miliony hybryd różnego rodzaju. Takiej pośród nich nie było na pewno!
Samochód powstał na bazie jednego z najmłodszych członków rodziny Prius, znanego – w zależności od rynku – jako Aqua (Japonia) lub Prius C (USA), któremu na potrzeby tokijskiej wystawy „amputowano” parę drzwi i sztywny dach. Całość przyprawiono garścią nieco bardziej charakternych detali i oto jest: benzynowo-elektryczny kabriolet o wymiarach auta segmentu B (3,99 m długości, 1,69 m szerokości, 1,44 m wysokości, rozstaw osi 2,55 m), czyli coś w rodzaju Yarisa Hybrid z niebem nad głową.
Pod maską Aqua Air Concept ma przeniesiony żywcem z Priusa C układ hybrydowy, na który składają się 1,5-litrowy silnik benzynowy pracujący wg bardziej efektywnego cyklu Atkinsona i jednostka elektryczna. Efekty ich pracy przenoszone są na koła przedniej osi za pośrednictwem bezstopniowej skrzyni biegów (CVT). Łączna moc zespołu napędowego wynosi 100 KM (osobno silniki generują, odpowiednio, 74 i 61 KM), czyli w sam raz do małego kabrioletu, którym i tak nie jeździ się zbyt szybko, żeby zbyt silny wiatr nie zniszczył fryzury i nie spowodował przeziebienia.
Według pomiarów dokonanych na podstawie obowiązującego w Japonii cyklu testowego, hybrydowy kabriolet ma zużywać jedynie 2,8 l paliwa na 100 km. Rewelacyjny wynik, a warto również wspomnieć, że spalinowo-elektryczne modele Toyoty jeżdżą na biegu wstecznym wyłącznie w trybie EV, a więc kierowcy i pasażerom nie grozi wdychanie spalin, co w przypadku samochodu pozbawionego dachu nabiera szczególnego znaczenia. Na koniec pozostaje pytanie: czy Aqua Air ma szansę wejść do produkcji? Na tle większości pozostałych propozycji Toyoty na Tokyo Motor Show 2013 wygląda wręcz pospolicie, więc jest nadzieja, ale podczas tej samej wystawy pokazano też ponownie otwartą wersję modelu GT86, a więc jeśli Japończycy zdecydują się wdrożyć tylko jeden z tych modeli, może paść na duchową spadkobierczynię Celiki. Chociaż nigdy nic nie wiadomo...
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl