Firma, której nazwę można spotkać także w pisowni Ë-Auto (rosyjską literę ë czyta się jako „jo”, o czym ktoś kiedyś najwyraźniej nie wiedział, stąd nazwisko Michaiła Gorbaczowa - w oryginale Гopбaчёb - czyta się w Europie Zachodniej i USA Gorbaczew), szybko postanowiła wypłynąć na szersze wody (choć jej rodzimy rynek to przecież nie byle sadzawka!) i z okazji targów IAA we Frankfurcie nad Menem przygotowała widowiskowy concept car. Tak jak gotowi do handlowego debiutu bracia - Yo-Crossover i Yo-Fourgon - futurystycznie stylizowany pojazd jest hybrydą, choć po spalinowej stronie mocy korzysta nie z silnika na gaz ziemny, ale „zwykłą” benzynę. Aby nie zginął w gąszczu pokazywanych we Frankfurcie podobnych aut spalinowo-elektrycznych, zafundowano mu wyjątkowo przyciągające uwagę drzwi. Tyleż niepraktyczne, co spektakularne.
O tym jednak za moment, tymczasem skupmy się na zespole napędowym. Producent nie ujawnił szczegółów dotyczących wartości mocy czy momentu obrotowego ani osiągów, jakie podwójny napęd zapewnia na drodze, ale wiadomo, że wielkie yoYo-Concept wprawiany jest w ruch przez system podobny do tego w Chevrolecie Volt, czyli korzysta właściwie tylko z motorów elektrycznych czerpiących energię z akumulatorów, a gdy tej zabraknie, na scenę wkracza jednostka spalinowa. Wtedy jednak auto nie staje się klasyczną hybrydą, jak np. Toyota Prius Plug-in, lecz pozostaje pojazdem w pełni „na baterie”, bowiem moc ze spalanej w cylindrach benzyny służy wyłącznie generowaniu elektronów na bieżące potrzeby. Po powrocie do domu samochód podłącza się do gniazdka, a po kilkugodzinnym „karmieniu” można kontynuować jazdę bez hałasu, spalin i martwienia się o rosnące ceny paliw. O oszczędne obchodzenie się z zasobami zgromadzonymi w pokładowych ogniwach dbają również aerodynamiczny, przypominający kroplę kształt nadwozia oraz reflektory i lampy wykonane w energooszczędnej technologii LED.
Największą atrakcję, jak już zapowiadaliśmy, stanowią jednak drzwi. To, że po każdej stronie są tylko jedne pomimo czteroosobowego wnętrza, to jeszcze nic. Wyposażone w niewielką szybę w przedniej części „wrota” nie mają żadnych zawiasów i zamiast uchylać się, jak byśmy oczekiwali, wysuwają się przez szczeliny w dachu i spoczywają poziomo na nim, nałożone na siebie jak deski surfingowe. Na taki samochód lepiej patrzeć, niż nim jeździć, bo ze środka nie można podziwiać spektaklu, jakim jest otwieranie i zamykanie niezwykłych drzwi (niczym śluzy na statku kosmicznym z filmu science-fiction), zresztą i tak nie wejdzie on do sprzedaży, więc problem sam się rozwiązuje. A skoro o problemach mowa - kwestię słabego doświetlenia wnętrza, zawinionego przez minimalne przeszklenie powierzchni bocznych, rozwiązano za pomocą szyby przedniej przechodzącej płynnie w panoramiczny dach, wyciągnięty aż nad drugi rząd siedzeń.
Czy Yo-Auto, do niedawna zupełnie nieznany byt motoryzacyjny z głębi Rosji, to przyczajony drapieżnik gotujący się do skoku na europejskie rynki? Sądząc po rozmachu, z jakim działa ta nowa w świadomości fanów samochodów firma, nie można tego wykluczać. Nim jednak jej modele zaleją świat, radzimy dopracować nomenklaturę - samo dopisywanie cząstki „yo” do określenia typu nadwozia lub słowa concept nie świadczy o powalającej kreatywności i z pewnością utrudnia zapadnięcie w pamięć. A szkoda, bo rosyjskie hybrydy naprawdę mogą się podobać. Swoją drogą, zachęcamy do obejrzenia najbardziej odjazdowych drzwi salonu we Frankfurcie na filmie dostępnym na stronie internetowej producenta - warto!
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl