Premiera „piątki” z napędem mieszanym zbiega się niefortunnie z ogłoszeniem decyzji o wycofaniu modelu ActiveHybrid X6 z amerykańskiego rynku. Powód? Zamiast oszczędnej jednostki napędowej o umiarkowanej pojemności skokowej, SUV-owi zaszczepiono pod maską potężną V-ósemkę o mocy 480 KM, która nawet po sprzężeniu z silnikiem elektrycznym nie wykazuje się specjalną oszczędnością. Średnie zapotrzebowanie na paliwo na poziomie 12,4 l/100 to może nie najgorszy wynik jak na samochód o takich gabarytach i możliwościach, ale świata nie zbawi. Do tego cena zbliżona do ceny potężnego X6 M... Może ActiveHybrid 5 będzie miał więcej szczęścia, ale nie na pewno.
Podczas gdy Audi wybrało dla swojego A8 Hybrid 2-litrowy, czterocylindrowy silnik 2,0 TFSI o mocy 211 KM, BMW zbudowało swoją hybrydę klasy wyższej średniej na bazie modelu 535i, co oznacza 3 l pojemności, okrągłe 300 KM, 6 cylindrów ustawionych w rzędzie i podwójne turbodoładowanie. Taka kombinacja nie sugeruje nastawienia na jak największą ekonomikę jazdy, a raczej zachowanie osiągów wersji wyjściowej przy częściowej redukcji apetytu na benzynę. Sam motor elektryczny oferuje zastrzyk parametrów w postaci 55 KM i 210 Nm „ekstra”, choć łączna moc zespołu napędowego wynosi 335, nie 355 KM (obie jednostki nie osiągają jednocześnie pełni możliwości). Sumaryczny moment obrotowy to zaś solidne 447 Nm.
Wzrost wartości siły napędowej nie przekłada się jednak na skrócenie czasu przyspieszenia od 0 do 100 km/h. ActiveHybrid 5 zalicza sprint w ok. 6 s, czyli tak samo, jak 535i. Być może zysk po stronie mocy i momentu pożera wyższa masa własna i nawet ośmiobiegowy automat nie potrafi tego zrekompensować. Liczb wskazujących na wielkość zużycia paliwa producent niestety na razie nie ujawnił. Podano natomiast, że dzięki zastosowaniu akumulatora litowo-jonowego hybrydowa „piątka” potrafi przejechać ok. 4 km na samej energii elektrycznej z, jak to określa BMW, „średnią prędkością 35 km/h”. Do dyspozycji kierowcy oddano także specjalny tryb ECO PRO, w którym silnik spalinowy jest odłączany podczas jazdy ze stałymi prędkościami do 160 km/h w celu zmniejszania spalania nie tylko w ruchu miejskim, ale również podczas podróżowania autostradą.
Czy ActiveHybrid 5 odniesie sukces? Wszystko zależy od konkretnych wartości zużycia paliwa i oszczędności, jakie można poczynić względem standardowego 535i, a także sumy pieniędzy, jaką trzeba będzie dodatkowo wyłożyć, by stać się właścicielem poważnego konkurenta zapowiadanego na niedaleką przyszłość A6 Hybrid. Oby „piątka” nie podzieliła losu spalinowo-elektrycznego X6. Jeżeli BMW wyceni ją podobnie, jak rasowe, ale niespecjalnie ekologiczne M5, wielu kierowców może jednak wybrać wersję na sterydach, a nie na diecie. W końcu benzyna we krwi to nadal powszechniejsze zjawisko niż przykuwanie się łańcuchami do drzew zatwierdzonych do wycięcia.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl