Urządzenie zastosowane w „dziewięćset jedenastce” to praktycznie to samo używane w wyścigowych bolidach teamu Williams, a opracowane przez firmę-córkę zespołu, Williams Hybrid Power. Jest ono lżejsze i mniej skomplikowane niż spalinowo-elektryczne zespoły napędowe, a jego główny komponent stanowi elektromechaniczne koło zamachowe. Zastępuje ono baterie w roli magazynu odzyskanej energii kinetycznej, która następnie zostaje oddana do dyspozycji kierowcy w postaci zastrzyku dodatkowej mocy o wartości aż 160 KM, co stanowi 1/3 siły generowanej przez samego 4-litrowego, sześciocylindrowego boksera zamontowanego z tyłu. Chwilowo można więc korzystać z 640 zamiast 480 koni. Podczas hamowania, energia kinetyczna jest wykorzystywana przez zamontowany na skrzyni biegów generator do rozpędzenia koła zamachowego (40 tys. obr/min). Gdy potrzeba dodatkowego „poweru” uruchamiane są silniki elektryczne, zasilane przez generator zintegrowany z kołem zamachowym. Porsche zmienia się na chwilę w 4x4 i „wyrywa” do przodu jak wystrzelone z armaty.
Różnica pomiędzy mechanizmem użytym tutaj a tym w samochodach F1 jest taka, że zamiast pojedynczego, centralnego silnika elektrycznego, sprzężonego z przekładnią, są dwa, po jednym na każde koło przednie. Do wykonania urządzenia użyto zaawansowanych technologicznie materiałów, takich jak włókno węglowe, ceramika i kompozyty z cząstkami metalu, dzięki którym wirujące koło zamachowe działa jak magnes stały dla silnika, obniżając masę całości. Minus jest taki, że tego rodzaju rozwiązanie ma ograniczoną możliwość przechowywania energii, za to potrafi kumulować ją szybciej niż stosowane w „cywilnych” hybrydach baterie. Podobno trwają prace nad upowszechnieniem podobnego systemu w samochodach, jakich używamy na co dzień, jednak na razie tylko Porsche ujawniło się jako firma biorąca w nich udział wspólnie z Williams Hybrid Power. Jeżeli badania przyniosą oczekiwane efekty, na pewno poznamy kolejnych uczestników przedsięwzięcia.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl