Silnik spalinowy małego Opla pozostał na swoim miejscu, lecz spełnia teraz dwie odmienne role. Może działać jako bezpośrednie źródło napędu (samodzielnie lub wespół z motorem elektrycznym) lub tzw. range extender, czyli generator energii zasilającej jednostkę na prąd w momentach wyczerpania akumulatora o pojemności 16 kWh. „Do towarzystwa” benzynowiec dostał nie jeden, a trzy silniki karmione elektronami - centralny o mocy 50 kW, wytwarzający 95 Nm momentu obrotowego i dwa w piastach kół. Każdy eWheel Drive (bo tak nazwano umieszczone przy kołach motory) generuje po 50 kW, a ich łączny moment obrotowy to monstrualne (wziąwszy pod uwagę wielkość samochodu) 530 Nm.
Dzięki takiej mnogości źródeł napędu oraz zastosowaniu zautomatyzowanej skrzyni biegów, samochód może jeździć tylko na benzynie, wyłącznie z użyciem elektryczności lub jak klasyczna hybryda, w której zależnie od warunków i stylu jazdy włącza się najbardziej adekwatny w danej chwili rodzaj napędu. Także ładowanie baterii może przebiegać na różne sposoby. Opcją pierwszą jest wspomniany już wcześniej range extender, drugą - odzysk energii kinetycznej podczas hamowania, a trzecią - najprostszą, ale jednocześnie najbardziej czasochłonną - ładowanie ze zwykłego gniazdka. Aż dziw bierze, że tak uniwersalny i wszechstronny projekt jest dziełem niezależnej firmy, a nie wielkiego koncernu poświęcającego co roku znaczne sumy na badania i rozwój. Niezależnej nie oznacza jednak w tym wypadku małej - do Grupy Schaeffler należy kilka znanych marek znanych z produkcji komponentów dla motoryzacji, w tym LuK i IDAM, które opracowały dla eksperymentalnej hybrydy, odpowiednio, sprzęgło i silniki elektryczne.
Branża samochodowa ma to do siebie, że z reguły nie marnuje dobrych pomysłów, nawet cudzych. Czasem nawet łatwiej jest rynkowym potentatom kupić czyjś gotowy patent niż na własną rękę (czytaj: za swoje pieniądze) opracowywać nowe, rewolucyjne rozwiązanie. Kto wie, czy przyszłość samochodów spalinowo-elektrycznych nie należy do takich multitalentów jak Schaeffler Hybrid, optymalnie i elastycznie korzystających z dobrodziejstw podwójnego napędu. My nie wiemy, ale przy odrobinie cierpliwości za jakiś czas się przekonamy.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl