AC-X (od Advanced Cruiser Experience) pokazuje przede wszystkim, że Honda myśli o hybrydyzacji coraz większych modeli. Mierząc 4,7 m długości, z czego 2,75 m przypada na rozstaw osi, śmiało stylizowany prototyp sugeruje, że za kilka lat gama spalinowo-elektrycznych modeli japońskiej marki nie musi kończyć się na Insighcie i Civiku, lecz może zostać rozszerzona na większego Accorda. Tokijski concept car ma jednak dużo bardziej dynamiczne proporcje niż aktualnie produkowany model segmentu D, w czym zasługa znacznej przewagi szerokości nad wysokością (dokładnie 1,82 wobec 1,4 m). Warto to odnotować, ponieważ proporcje to akurat ten element prezencji AC-X-a, który może ocaleć w ewentualnym seryjnym następcy.
Wygląd to jednak tylko magnes na spojrzenia zwiedzających, a to, co naprawdę istotne, ukryto pod nadwoziem w stylu Gwiezdnych Wojen z domieszką elementów modelu FCX Clarity. Czteroosobowy pojazd to nowoczesna hybryda „z wtyczką”, która pod warunkiem regularnego i dość częstego ładowania z gniazdka może obejść się bez benzyny. Tyle że ta benzyna czyni Hondę dużo bardziej praktyczną - dzięki zamontowaniu pod maską 127-konnego silnika o pojemności 1,6 l, auto nadaje się do długich podróży (nawet powyżej 1000 km). Na potrzeby miejskie powinna wystarczyć energia elektryczna zmagazynowana w akumulatorach, dzięki której po naładowaniu można przejechać 50 km z prędkością do 100 km/h.
Honda podaje dwie wartości zużycia paliwa dla swojej nowej wizji. Pod warunkiem regularnego napełniania ogniw, samochód ma zużywać zaledwie 1 l paliwa na 100 km, choć producent nie precyzuje, jakie odległości po wyczerpaniu zasobów ogniw można pokonywać przed kolejnym ładowaniem, żeby zmieścić się w tej ilości. Mniejsze wątpliwości pozostawia wielkość spalania w trybie hybrydowym, czyli podczas jazdy z napędem mieszanym (po wyładowaniu akumulatorów AC-X jedzie dalej jak klasyczne auto spalinowo-elektryczne). Poruszając się ze stale działającym silnikiem benzynowym, auto potrzebuje 2,8 l paliwa na 100 km, co i tak jest śmiesznie niskim wynikiem.
Jaki los czeka „wystrzałowy” prototyp? On sam prawdopodobnie trafi do muzeum lub ciemnego magazynu, lecz - jeżeli wierzyć pogłoskom - może wydać seryjne potomstwo już w 2012 r. Wtedy bowiem Honda zamierza wprowadzić na rynek ograniczoną liczbę hybryd typu plug-in, których zapowiedź ma szansę stanowić odsłonięty w Tokio model. Nie spodziewamy się, by wersja ostateczna miała dżojstiki zamiast kierownicy albo była wyposażona w - obecny w AC-X-ie - system automatycznego prowadzenia, który ma zmniejszać fizyczne napięcie podczas siedzenia za „sterami”, ale jeżeli uda się zachować zużycie paliwa na poziomie poniżej 3 l/100 km, będziemy i tak mieć do czynienia z wielkim sukcesem.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl