Po wycofaniu z produkcji - nomen omen ze względów ekologicznych - Civika Type R, fani wysokoobrotowych silników VTEC zostali na lodzie. Hybrydowy CR-Z nawiązuje wprawdzie wyglądem do legendarnego modelu CRX, ale cóż z tego, skoro za aparycją nie nadążają osiągi? Cierpiące na niedostatek mocy coupé wziął więc na warsztat Mugen, który zaaplikował autu prawdziwą ścieżkę zdrowia: najpierw siłownia dla zrzucenia zbędnych kilogramów i podbudowania masy mięśniowej, potem zestaw odżywek wysokobiałkowych i na koniec odpowiednia odzież - buty o wysokiej przyczepności do podłoża, opływowe spodnie i nakrycie głowy. Jak dotąd zbudowano tylko prototyp, ale chętni już mogą tworzyć komitet kolejkowy.
Honda dyplomatycznie milczy w kwestii osiągów w realnym świecie (przy okazji prezentacji podczas Goodwood Festival of Speed ujawniono tylko moc i moment obrotowy, wynoszące odpowiednio 200 KM i 245 Nm), ale obiecuje, że „dopakowany” CR-Z nie zawiedzie oczekiwań osób pozostających w żałobie po Civiku Type R. Czas rozpędzania od 0 do 100 km/h we wczesnym egzemplarzu badawczym, opartym na modelu seryjnym, wyniósł ok. 6,6 s, ale potem Mugen podkręcił moc o 15% i odchudził nadwozie o 50 kg (m. in. dzięki zastosowaniu pokrywy silnika z włókna węglowego oraz kutych felg ze stopów lekkich), a więc ostateczne wyniki mają się jeszcze poprawić. Do kompletu poprawiono hamulce i zawieszenie oraz zamontowano pakiet aerodynamiczny - zderzaki, spoiler dachowy i tylny dyfuzor.
Sport i wygląd to jedno, ale nie zapominajmy o hybrydowej naturze kompaktowej Hondy. Kierowca prototypowej „ce-er-zetki” nadal ma do dyspozycji kilka trybów pracy zespołu napędowego i może wybierać pomiędzy ustawieniem Eco, zapewniającym zużycie paliwa na poziomie niespełna 5,7 l/100 km, pośrednim Normal oraz topowym Mugen, w którym auto rozwija skrzydła tak pod względem osiągów, jak i apetytu na benzynę, paląc 8,1 l/100 km. Całkiem przyzwoicie jak na małego potworka z mechanicznym doładowaniem, a i doznania dźwiękowe podczas jazdy powinny być całkiem intensywne. Oto przewaga samochodu, który chociaż czasem używa silnika spalinowego nad w pełni elektrycznym...
Decyzja w sprawie uruchomienia produkcji seryjnej jeszcze nie zapadła, ale biorąc pod uwagę, że w pokazana w 2009 r. Honda Civic Type R Mugen pojawiła się na rynku w limitowanej liczbie egzemplarzy, można mieć nadzieję, że i tym razem będzie podobnie. Japończycy z pewnością nie zmarnują szansy na tchnięcie odrobiny życia w segment statecznych hybryd, zwłaszcza że mają już „gotowca”. A kiedy już CR-Z na sterydach wyjedzie na drogi, na reakcję konkurencji (czytaj: Toyoty) raczej nie trzeba będzie długo czekać. Nieważne, kto wygra, ale sama walka zapowiada się emocjonująco!
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl