Przyznamy się od razu, że nie należymy do grona gorących, ani nawet umiarkowanych zwolenników aut w rodzaju Mercedesa ML czy BMW X5, o X6 już nie mówiąc. Wywodzą się z rasowych „wszędołazów”, ale ponieważ ulubili je sobie mieszkańcy miast, straciły większość swoich dawnych zalet, pozostawiając głównie bojowy wygląd. Nawet napęd 4x4 nie wszystkie mają w standardzie. A sam skrót SUV? Oznacza on sports utility vehicle, czyli pojazd użytkowo-sportowy. Co za nonsens! Jak włożymy silnik V8 do Forda Transita, obniżymy mu zawieszenie i założymy szerokie „kapcie”, to też zacznie należeć do tej kategorii? Ech...
Mniejsza jednak o indywidualne upodobania - skoro ktoś lubi samochody, dla których szczytem możliwości jest pokonywanie krawężników, ale za to dają poczucie „królowania” na drodze, proszę bardzo. Problem w tym, że brylowanie nowym Audi Q7 V12 w czasach kryzysu i efektu cieplarnianego to czysta prowokacja. Dlatego właśnie bardzo powszechna ostatnio staje się „hybrydyzacja” SUV-ów, aby były bardziej przyjazne dla kieszeni i przyrody. Taki zabieg Volkswagen postanowił zafundować swojemu potężnemu Touaregowi. Na razie powstał prototyp, ale ponoć już za rok będzie można takie auto kupić.
W odróżnieniu od bliźniaczego Cayenne, które w wersji hybrydowej ma otrzymać wolnossący silnik V6 FSI o pojemności 3,6 l, odpowiednik z Wolfsburga otrzyma nowo opacowany, 3-litrowy, doładowany silnik TSI, wytwarzający 333 KM. Już sam downsizing powinien przynieść niezłe rezultaty, jednak dla dalszej poprawy walorów ekonomiczno-ekologicznych jednostkę spalinową „sparowano” z 52-konnym motorem elektrycznym, umieszczonym przy zupełnie nowej, 8-biegowej skrzyni automatycznej. Źródłem zasilania tego dodatkowego napędu jest akumulator niklowo-metalowy zamontowany pod bagażnikiem i czerpiący energię z systemu odzyskującego straty cieplne podczas hamowania. Mamy tu więc do czynienia z hybrydą klasycznego typu, bez opcji ładowania z gniazdka czy uzyskiwania rozsądnych przebiegów wyłącznie „na prądzie”. Cóż, od czegoś trzeba zacząć.
Wprawdzie jazda na samym tylko silniku elektrycznym jest możliwa, ale limit prędkości wynosi bardzo skromne 50 km/h, a więc za mało nawet na niektóre miejskie ulice. Z drugiej strony, do stania w korkach i poruszania się w ślimaczym tempie w godzinach szczytu w sam raz, a przy tym nie powstają żadne spaliny. W sytuacjach, gdy potrzeba więcej „poweru”, obydwie jednostki pracują „wespół w zespół”, a efekty robią wrażenie. Moc to jedno, ale szczególnie przydatny podczas ruszania moment obrotowy wynosi w sumie aż 550 Nm! Dysponować nim da się wedle upodobań, zwijając asfalt za sobą (przyspieszenie 0-100 km/h trwa 6,8 s) albo ciągnąc 3,5-tonową przyczepę. Co ciekawe, producent zaznacza, że system hybrydowy powstał bardziej w celu obniżenia zużycia paliwa niż poprawy osiągów, ale czy potrzebne są jeszcze lepsze?
Apetyt na benzynę, skoro już o tym mowa, zmniejszył się ponoć w stosunku do konwencjonalnej odmiany o 17-25%, zależnie od stylu i warunków jazdy.
Samochód ma więc palić średnio poniżej 9 l/100 km i „wydychać” mniej niż 210 gramów CO2 na kilometr. To i tak dwa razy gorzej od pierwszego z brzegu małego samochodu, i to nie hybrydowego, ale w końcu Touareg to nie plankton, ale prawdziwa „gruba ryba”. Dlatego też w tej kategorii samochodów jego wyniki uznajmy za akceptowalne, chociaż naszej sympatii sobie nimi nie zaskarbił.
Czy jesteśmy uprzedzeni wobec SUV-ów? Raczej tak, bo to samochody, które niczemu szczególnemu nie służą, za to pochłaniają ogromne ilości paliwa i pozostawiają po sobie chmury dwutlenku węgla. Ponieważ jednak w ich wypadku oszczędności mogą być naprawdę wysokie, kibicujemy wszelkim pomysłom na zatarcie jaskrawego kontrastu między pojęciami „SUV” i „ekonomiczny”.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl